قوس 25, 1397 09:55 Asia/Kabul
  • تفاهمنامه همکاری افغانستان، پاکستان و چین در مبارزه با تروریسم

وزیران امور خارجه افغانستان،پاکستان و چین تفاهمنامه همکاری مشترک برای مبارزه با تروریسم امضا کردند.

«شاه محمود قریشی»،«وانگ یی" (Wang Yi) و«صلاح الدین ربانی» وزرای خارجه پاکستان، چین وافغانستان در پایان نشست سه جانبه صلح درکابل با امضای  تفاهمنامه مبارزه با تروریسم برهمکاری مشترک در این زمینه تاکید کردند.

«شاه محمود قریشی»وزیرخارجه پاکستان درنشست خبری پس ازاین اجلاس سه جانبه گفت، صلح در افغانستان یک مساله داخلی است که از سوی خود افغان‌های باید مدیریت شود.

"صلاح الدین ربانی" وزیرخارجه افغانستان نیزدراین نشست خبری برادامه مبارزه با تروریسم و حل بحران این کشور از طریق سیاسی و همکاری منطقه ای تاکید شد .

«وانگ یی» وزیر خارجه چین نیزگفت، کابل ، اسلام آباد و پکن برای مبارزه تروریسم و صلح در افغانستان جدی هستند و تمام تلاش خودشان را به کار می گیرند .

برگزاری نشست سه جانبه صلح افغانستان با حضورنمایندگان کابل،پکن و اسلام آباد در راستای برنامه دولت افغانستان برای استفاده از ظرفیت های منطقه ای در راه کمک به برقراری ثبات و اجرای برنامه آشتی ملی در این کشور است.

ازنظرمردم و دولت افغانستان،اسلام آباد نقش مهمی در کمک به احیای گفتگوهای صلح در این کشور دارد و حتی بارها مقامات افغان از قدرت های بزرگ خواسته اند با اعمال فشارهای سیاسی و مالی ضد پاکستان،این کشور را به اتخاذ سیاست های شفاف و صادقانه درقبال کابل به خصوص موضوع صلح با طالبان وادار کنند.

تجربه حضورپاکستان درچارچوب نشست های چند جانبه برای استقرار صلح در افغانستان موجب شده تا درخصوص نتیجه بخشی نشست سه جانبه صلح درکابل که وزیران خارجه افغانستان، پاکستان و چین در آن حضور داشتند، تردیدهای بسیاری مطرح باشد.   

«احمد سعیدی» کارشناس مسائل افغانستان می گوید، ازسر گیری و نتیجه بخشی مذاکرات صلح بیشتر به نیت و همکاری پاکستان بستگی دارد و تا زمانی که این کشور اراده جدی برای کمک به احیای گفتگوهای صلح در افغانستان نداشته باشد،هر گونه تلاش برای استقرار ثبات در این کشور بی نتیجه خواهد بود. 

درنشست های چهارجانبه ای که حدود دو سال پیش آغاز ودر سال 2017 متوقف شد، به رغم برگزاری شش دورنشست با حضور نمایندگان افغانستان،پاکستان،چین و آمریکا اما این نشست ها نتوانست موجب پیشبرد اهداف راهبردی صلح در افغانستان بشود.

ازنظردولت افغانستان،شکست نشست های چهار جانبه درباره صلح در این کشور، ناشی از نبود شفافیت لازم در بین مقامات پاکستان درخصوص روند صلح در افغانستان و عدم اجرای تعهدات اسلام آباد در این زمینه بود.

با وجود چنین تجربه ای و برغم بی اعتمادی افغانستان به اراده پاکستان برای کمک به برنامه صلح در آن کشور،اما دولت کابل امید دارد با روی کارآمدن حزب حاکم تحریک انصاف در پاکستان به عنوان جریان سوم و با استفاده از ظرفیت های چین،پاکستان این بار در چارچوب نشست های سه جانبه نقش موثر خود برای احیای گفتگوهای صلح در افغانستان را ایفاء کند.

دولت افغانستان امید دارد با توجه به مناسبات استراتژیک چین با پاکستان و اتکا این کشور به پکن دراوج تنش ها در روابط با آمریکا به عنوان شریک جایگزین ازظرفیت دولت چین برای وادار کردن اسلام آباد به همکاری جدی وموثر در راه برقراری صلح درافغانستان استفاده کند که این امر می تواند برای دولت چین به منظورایفای نقش تاثیرگذار برمناقشات منطقه ای حائزاهمیت باشد.

کلیدواژه