دلو 12, 1397 11:47 Asia/Kabul
  •  کابینه لبنان پس از 9 ماه تشکیل شد

دولت جدید لبنان سرانجام پس از کش‌وقوس‌های طولانی، شنبه شب به ریاست "سعد الحریری" تشکیل و معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، "سعد الحریری" نخست‌وزیر مامور به تشکیل دولت لبنان که عصر پنجشنبه برای معرفی اعضای کابینه‌اش به "میشل عون" رئیس جمهور این کشور به کاخ "بعبدا" رفته بود، پس از پایان نشست با "عون" و"نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان، تشکیل دولت این کشور را اعلام کرد.

تشکیل دولت لبنان به دلیل اختلافات موجود میان احزاب این کشور بر سر اعضا، 9 ماه طول کشید.

"الحریری" پس از اعلام تشکیل دولت جدید لبنان خاطرنشان کرد همکاری بین اعضای کابینه در سایه چالش‌های امنیتی، اجتماعی و اقتصادی شرطی مهم است.

نخست وزیر لبنان با بیان اینکه دولت جدید این کشور «دولت سرمایه گذاری» است، بر ضرورت تلاش برای حل مشکلات اقتصادی لبنان و تقویت بخش تولیدی در این کشور تاکید کرد.

کابینه جدید لبنان 30 عضو دارد.

بیشتر وزارتخانه های کلیدی لبنان در اختیار چهره های نزدیک به مقاومت قرار گرفته است.

سه وزارتخانه از چهار وزارتخانه کلیدی دولت همچنان در اختیار جریان نزدیک به مقاومت در لبنان است.

"جبران باسیل" رئیس حزب مسیحی "جریان ملی آزاد" که حدود سیزده سال پیش پیمان همکاری با حزب الله امضا کرد، در دولت جدید نیز همچون دولت پیش وزیر خارجه است. 

وزارت دفاع نیز به "الیاس بوصعب" عضو حزب جریان ملی آزاد و از نزدیکان عون سپرده شد.

"علی حسن خلیل" از اعضای ارشد حزب شیعی "جنبش امل" متحد اصلی حزب الله هم همچون دولت پیش در پست وزارت دارایی قرار گرفت.

در این میان وزارت کشور به "ریا الحسن" سپرده شد. وی که نخستین زنی است که در تاریخ لبنان به سمت وزیر کشور منصوب می شود، از شخصیت های سُنی نزدیک به الحریری است.

سه کرسی (وزارتخانه های بهداشت، ورزش و مشاور در امور پارلمان) نیز به حزب الله اختصاص  یافت. این در حالی است که در دولت قبل، حزب الله 2 کرسی (وزارتخانه های ورزش و صنعت) در اختیار داشت.

کلیدواژه