حمل 29, 1398 09:42 Asia/Kabul
  • ترکیه با ایران مکانیسم تجاری ایجاد می‌کند

وزیر خارجه ترکیه گفت: برای مقابله با تحریم‌های آمریکا، برنامه راه‌اندازی مکانیسم جدید تجاری مانند "اینستکس" با ایران دنبال می‌شود. 

به گزارش رویترز؛ "مولود چاووش اوغلو" روز چهارشنبه باردیگر بر مخالفت ترکیه با تحریم‌های آمریکا ضد ایران تاکید کرد و افزود: آنکارا و تهران نیازمند ادامه کار برای افزایش تجارت دوجانبه باهدف 30 میلیارد دلار در سال یعنی سه برابر حجم تجارت کنونی هستند. 

اکتبر 2017، بانک‌های مرکزی ایران و ترکیه پس از استفاده از یورو برای مبادلات تجاری به طور رسمی برای استفاده از ارزهای ملی توافق کردند. 

فرانسه، آلمان و بریتانیا اخیرا سازو کاری تجاری تحت عنوان "اینستکس" راه‌اندازی کردند که براساس آن مبادلات تجاری ایران و کشورهای اروپایی بدون استفاده از دلار آمریکا ادامه خواهد داشت. 

"محمدجواد ظریف" وزیر خارجه ایران راه‌اندازی اینستکس توسط اروپا را اقدام مقدماتی خواند و گفت: سازوکار متناظر در ایران هفته گذشته راه‌اندازی شده و اکنون اروپایی‌ها هیچ بهانه‌ای ندارند برای اینکه کار خود را شروع کنند.

ظریف افزود: اروپایی‌ها باید برای مدت زیادی تلاش و فعالیت کنند تا بتوانند تعهداتشان را انجام دهند، بسیار عقب هستند و نباید این گونه تصور کنند که جمهوری اسلامی ایران منتظر آنها می‌ماند.

کلیدواژه