درخواست پاکستان از سازمان ملل متحد برای تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی بحران کشمیر
(last modified 1398-05-15T12:06:05+00:00 )
اسد 15, 1398 16:36 Asia/Kabul
  • درخواست پاکستان از سازمان ملل متحد برای تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی بحران کشمیر

وزیر امور خارجه پاکستان از سازمان ملل متحد خواست با تشکیل کمیته حقیقت یاب به وضعیت بحرانی کشمیر تحت کنترل هند رسیدگی کند.

به گزارش ایرنا، «شاه محمود قریشی» روز سه شنبه در نامه ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد، اسلام آباد خواهان تشکیل کمیته‌ حقیقت یاب از طرف این سازمان ملل و اعزام آن به منطقه کشمیرتحت کنترل هند برای بررسی حقایق این منطقه است.

وزارت امور خارجه پاکستان هم روزدوشنبه دراعتراض به محدویت های دهلی نو ضد کشمیریها  سفیر هند در اسلام آباد را به وزارت امور خارجه احضار کرد.

اقدامات اخیر هند از جمله تشدید سرکوبگری و بخصوص اقدام به لغو اختیارات ویژه  کشمیر تحت کنترل هند که روز گذشته اتفاق افتاد، نشانه هایی از تشدید رویکرد تهاجمی دهلی نو و برخورد چکشی دولت نارندرا مودی با مساله کشمیر است.

پارلمان هند نیز با لغو بند 370 قانون اساسی این کشور زمینه را برای مهاجرت هندوها به این منطقه کشمیر تحت کنترل هند و خرید و فروش اراضی کشمیر از سوی آنها فراهم کرد.

بخشی از کشمیر درخاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان قراردارد اما هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند.

مناقشه هند و پاکستان بر سر کشمیر در حالی است که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل  بر برگزاری همه پرسی برای تعیین وضعیت این منطقه تاکید دارد.

کلیدواژه