میزان 16, 1398 18:45 Asia/Kabul
  • آمریکا و اسرائیل، پشت اعتراض های عراق

براساس اطلاعات امنیتی جمع آوری شده در روزهای اخیر، سرویس اطلاعات اسرائیل و سفارت آمریکا در بغداد در منحرف کردن مسیر حرکت مسالمت آمیز تظاهرات مردمی عراق نقش کلیدی داشتند.

روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از منابع نزدیک به عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق اعلام کرد، براساس اطلاعات دقیق امنیتی که روزهای گذشته جمع آوری شده است سرویس اطلاعات اسرائیل به همراه عناصری که از طرف سفارت آمریکا در بغداد اجیر شده بودند از اعتراض مردمی عراق بهره برداری کرده و تظاهرات‌ های مسالمت آمیز را به سمت هرج و مرج و خرابکاری سوق دادند.

این منابع افزودند: دخالت‌ های بیگانگان در ماهیت شعارهایی که در تظاهرات‌ سرداده شده و خواهان سرنگونی دولت و نظام بود و همچنین در پوشش رسانه‌ ای بی سابقه‌ برخی شبکه‌ های ماهواره‌ ای از این اتفاقات مشخص شد. 

منابع نزدیک به دولت عراق با تاکید بر اینکه عبدالمهدی فتنه اخیر بغداد و نقش بزرگ اسرائیل و دخالت‌های آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در آن را کاملا دقیق درک کرده است، گفتند: این سه طرف در کنار گروه‌های میدانی که در استان‌های جنوبی فعالیت داشتند، تظاهرات‌ کنندگان را تحریک می‌ کردند.

برخی از استان های عراق در روزهای گذشته شاهد اعتراض های ضددولتی بود که خیلی زود با خشونت همراه شد. یک مسئول وزارت بهداشت عراق اعلام کرد که طبق آمار بیمارستان‌های عراق تا کنون 165 نفر در ناآرامی‌های اخیر کشته شده‌اند.

کلیدواژه