میزان 17, 1398 09:08 Asia/Kabul
  • دیده بان حقوق بشر: زندانیان بحرینی از مراقبت های پزشکی محروم هستند

دیده بان حقوق بشر سه شنبه شب اعلام کرد: مسؤولان بحرینی، زندانیان را از هرگونه دسترسی به مراقبت های پزشکی محروم کرده اند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، این اظهارات در گزارشی آمده است که با همکاری "مؤسسه حقوق بشر و دمکراسی بحرین" تهیه شده است.

این گزارش بر پایه شواهد دو حقوقدان بحرینی دربند زندان های آل خلیفه و گزارش بستگان چهار مخالف بحرینی دیگر دربند در زندان های دولت منامه اعلام می شود.

آناتولی اعلام کرد که هرچند دولت بحرین هیچ واکنشی به گزارش دیده بان حقوق بشر نشان نداده است، اما معمولا دولت منامه اعلام می کند که این کشور همواره حقوق ویژه زندانیان را رعایت می کند.

این سازمان حقوق بشری افزود، مسؤولان زندان های بحرین، به صورت خودسرانه، زندانیان را از هرگونه مراقبت های بهداشتی فوری محروم می کنند و مانع از آن می شوند، این افراد خود را به متخصص نشان دهند.

دیده بان حقوق بشر همچنین اعلام کرد، مسؤولان بحرینی نتایج آزمایش پزشکی زندانیان را اعلام نمی کنند و به عنوان شکلی از مجازات، از ارائه دارو به آنها سرباز می زنند.

این سازمان حقوق بشری گزارش داد: شش زندانی محروم از خدمات پزشکی، در حال سپری کردن احکامی هستند که به خاطر مشارکت در اعتراضات سراسری بحرین در سال ۲۰۱۱ بازداشت شدند.

"جو استورک" معاون خاورمیانه دیده بان حقوق بشر در این باره افزود: بسیار شرم آور است که مقام های بحرینی، زندانیان را از مراقبت های پزشکی فوری محروم می کنند، اقدامی که جان آنان را به خطر می اندازد.

وی اضافه کرد: شایسته است که هیچ فردی زندانی نشود، اما محروم کردن زندانیان از مراقبت های پزشکی خودسرانه می تواند از مصادیق مجازات های فراقانونی باشد.

 معاون خاورمیانه ای دیده بان حقوق بشر در پایان گفت: محرومیت زندانیان از مراقبت های پزشکی، همچنین نقض حداقل قوانین سازمان ملل متحد در تعامل با زندانیان است.

پیش از این نیز، مرکز حقوق بشر بحرین گزارش داده بود، از ژانویه (دی/ بهمن ۹۷) تا ژوئن (خرداد/ تیرماه ۹۸) سال جاری میلادی ۲۶۱ بحرینی از جمله ۲۳ کودک به دست نیروهای امنیتی بحرینی دستگیر شدند.

بحرین از سال ۲۰۱۱ میلادی همزمان با موج اعتراضات گسترده در کشورهای عربی شاهد تظاهرات ضد دولتی بوده است.

کلیدواژه