ثور 23, 1399 20:29 Asia/Kabul
  • عوارض کم کاری تیروئید در مردان و زنان

کم کاری تیروئید از بیماری های شایعی است که ممکن است برای هر فردی در سن و سال های مختلف به وجود بیاید. این کم کاری به معنی کاهش هورمون های تولید شده توسط غده تیروئید است. طبق آمار گزارش شده تقریبا از هر 100 نفر 2 نفر به کم کاری تیروئید مبتلا هستند. خوشبختانه در اکثر موارد افراد دچار نوع خفیف این بیماری می شوند که در صورت تشخیص زودهنگام به راحتی قابل درمان است. در صورت داشتن این بیماری نباید نسبت به آن بی اهمیت باشید زیرا در موارد نادر می تواند باعث نارسایی قلبی و اغما شود.

کم کاری تیروئید بر چه قسمت هایی از بدن تاثیر می گذارد؟

کم کاری تیروئید می تواند بر متابولیسم بدن( میزان سوخت و ساز)، عملکردهای ذهنی، سطح انرژی و حرکات روده تأثیر بگذارد.  بسته به اینکه میزان کاهش تولید هورمون های تیروئیدی چقدر است، علائم بیماری نیز تغییر کرده و ممکن است خفیف یا شدید باشد.

رایج ترین علائم کمبود تیروئید خستگی، ضعف و یبوست است. البته این علائم از علائم هفته های اول بارداری نیز می باشد. بنابراین اگر شما اخیرا برای بارداری اقدام کرده اید، ممکن است این علائم را تجربه کنید و ربطی به تیروئید نداشته باشد. اما در صورت عدم اقدام برای بارداری و مشاهده این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید تا با یک آزمایش خون ساده علت آن ها مشخص شود.

عوارض و خطرات کم کاری تیروئید

اگر کم کاری غده تیروئید درمان نشود عوارض و خطراتی برای بدن ما دارد و روی اندام مختلف تاثیر می گذارد که در زیر به طور کامل توضیح خواهیم داد:

1. سیستم غدد درون ریز

هنگامی که دچار کم کاری تیروئید می شوید، میزان تولید هورمون های T3 و T4 توسط غده تیروئید کاهش پیدا می کند. در واقع این هورمون ها وظیفه کنترل متابولیسم بدن شما را به عهده دارند و کم و زیاد شدن آن ها بر سوخت و ساز و انرژی بدن شما تاثیر می گذارد. در نتیجه کاهش این هورمون ها باعث کند شدن عملکرد قسمت های مختلف بدن می شود.

2. سیستم گردش خون، قلب و عروق

کم کاری تیروئید ضربان قلب شما را کاهش داده و آن را ضعیف می کند. همچنین باعث می شود قلب پمپاژ خون کمتری به بدن داشته باشد. کاهش خونرسانی به قسمت های مختلف بدن نیز باعث خواب رفتگی اندام ها و یا مشکلات تنفسی و افزایش فشار خون می شود. از طرفی کلسترول را هم افزایش می دهد. همان طور که می دانید کلسترول و فشار خون بالا دو عامل اصلی بیماری ها و سکته های قلبی هستند.

3. سیستم عصبی

اگر به کم کاری تیروئید خود توجه نکرده و اقدامی برای درمان آن انجام ندهید شدید می شود. کاهش بیش از حد هورمون های تیروئید نیز بر نحوه انتقال پیام های عصبی از مغز به نخاع و بدن تاثیر منفی می گذارد. این حالت شرایطی به نام نوروپاتی محیطی در بدن ایجاد می کند. در نتیجه عوارضی مانند بی حسی، سوزن سوزن شدن، درد یا سوزش در قسمت های مختلف بدن را تجربه خواهید کرد.

4. دستگاه تنفسی

کمبود هورمون تیروئید باعث کاهش قدرت عضلات مورد استفاده برای تنفس می شود و  ریه های شما کارایی کمتری خواهند داشت. در نتیجه، ممکن است دائما مانند بیماری آسم احساس کمبود نفس کنید یا در انجام فعالیت های روزانه یا ورزش دچار مشکل شوید. کم کاری تیروئید حتی می تواند باعث ایست تنفسی در خواب شود.

5. دستگاه گوارش

کم کاری تیروئید حرکت مواد غذایی را از طریق معده و روده شما کند می کند. هضم آهسته مواد غذایی نیز منجر به علائمی مانند سوزش سردل، یبوست و نفخ می شود.

6. سیستم تناسلی

کم کاری تیروئید می تواند حتی بر چرخه قاعدگی زنان تاثیر منفی بگذارد. زنان مبتلا به این بیماری معمولا دچار نامنظی پریود، شدید بودن خونریزی و یا پریود نشدن به مدت چند ماه می شوند. حتی در دوران بارداری نیز این کم کاری خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

7. سیستم های دیگربدن

از آن جا که کاهش هورمون تیروئید باعث کاهش انرژی و متابولیسم بدن شما می شود، علائم عمومی زیر را در کل بدن ایجاد می کند:

خستگی

افزایش وزن

عدم تحمل سرما

تورم دست و پا

خشک شدن و رنگ پریدگی پوست

کاهش عرق و تغییرات دمایی بدن

نازک شدن و ریزش موهای سر و ابرو

تغییر در ظاهر ناخن ها و افزایش شکنندگی آن ها

سخن آخر

کم کاری تیروئید می تواند بر هر قسمت از بدن، از مغز گرفته تا پوست بدن شما تأثیر بگذارد. با این حال شرایط در همه افراد یکسان نیست. برخی از افراد دارای علائم خفیف و برخی دیگر دارای علائم شدیدتر هستند. مصرف منظم داروهای تجویز شده توسط پزشک در درمان این بیماری بسیار مهم است. بنابراین می توانید با جدی گرفتن این بیماری آن را مدیریت کرده و درمانش کنید. یادتان باشد بی توجهی به کم کاری تیروئید خفیف آن را تشدید کرده و عوارض جبران ناپذیری را برای شما ایجاد می کند.

کلیدواژه