سنبله 15, 1399 10:28 Asia/Kabul
  • با آویشن، ریه هایتان را دوپینگ کنید!

آویشن در درمان بیماری‌های ریوی، برونشیت، آسم، آنفلوانزا، سیاه سرفه، گلودرد، نشانه‌های سرماخوردگی و احتقان بینی مفید دانسته شده است.

آویشن گیاهی از تیره نعناع است . گیاهان این تیره، همه علفی و به حالت خودرو در مزارع و کوه‌ها و صحرا می‌رویند. بعضی از انواع آویشن برگ‌های نسبتاً درازی دارند و بعضی‌ها هم برگ‌های گردی دارد که خواصشان تفاوت‌هایی دارند، ولی در صورت کلی شباهت دارند و به عنوان سبزی برای افزودن به ماست و دوغ استفاده می‌شود.

یکی از علائم شناسایی آن‌ها کرک‌هایی است که بر روی برگ‌های آن‌ها دیده می‌شود و بر روی این کرک‌ها کیسه کوچکی است که پرده نازکی آن را پوشانده و در آن کیسه اسانس‌های معطر قرار گرفته است.

آویشن و سلامت دستگاه تنفسی

* آویشن در درمان بیماری‌های ریوی، برونشیت، آسم، آنفلوآنزا، سیاه سرفه، گلودرد، نشانه‌های سرماخوردگی و احتقان بینی مفید دانسته شده و خلط آور خوبی است.

آویشن به صورت دم کرده و حتی بوییدنش می‌تواند برای سیستم مغزی مفید باشد و اصطلاحاً اعضای مهم بدن را از رطوبت‌ها و مواد زائد تنقیه (تخلیه و پاکسازی) می‌کند.

طرز تهیه دم نوش آویشن برای درمان بیماری‌های تنفسی

ساقه‌های خشک آویشن را در قوری بریزید. آب تازه را جوش بیاورید (آبی که قبلا جوشیده و سرد شده را استفاده نکنید) و روی برگ‌ها در قوری بریزید و در قوری را بگذارید تا دم بکشد. ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد در فنجان بریزید و قبل از سرد شدن بخورید. خود دم‌نوش آویشن یک مزه خنثی دارد برای همین اگر دوست داشتید با عسل شیرینش کنید و چند قطره آب‌لیموی تازه هم در آن بریزید.

* از این گیاه می‌توانیم برای بخور استفاده کنیم که این استفاده بسیار شایع بوده و به ویژه برای کسانی که دچار سینوزیت مکرر و چرکی می‌شوند توصیه می‌شود. در سینوزیت، مجرای تخلیه کننده ترشحات سینوس، تنگ یا بسته شده، ترشحات در داخل سینوس جمع و چرکی می‌شود؛ آویشن باز کننده است و بخور دادنش سبب می‌شود این مجاری باز شده و از طرف دیگر ترشحات غلیظ آن‌ها رقیق و دفع شود. در واقع فرآیند ایجاد سینوزیت از بین می‌رود و یک درمان پایه‌ای و مفید است.

* آویشن خشک‌کننده رطوبت‌های زائد است، این رطوبت‌ها ممکن است در مجاری هوایی جمع شده باشد و منجر به تحریک، سرفه و خلط شود که یکی از مشکلات شایع بعد از سرماخوردگی است که تا مدت‌ها باقی می‌ماند.

آویشن و سلامت دستگاه گوارش

* آویشن به هضم غذا‌های سنگین کمک می‌کند.

* آویشن میکروب روده‌ها را نابود کرده و در درمان ورم روده‌ها بسیار مؤثر است. گردش خون را تحریک و جریان آن را منظم می‌کند.

* آویشن به علت وجود تیمول موجود در خود یک ضدعفونی‌کننده و ضد انگل قوی است و انواع کرم‌های روده را می‌کشد و علاوه بر کشتن کرم‌ها، تخم کرم را نیز از بین می‌برد.

* بوییدن یا خوردن دم‌کرده آن در کاهش رطوبت‌های زائد که گاهی در کبد یا ریه یا مغز جمع می‌شود، مؤثر است.

* آویشن اشتها را تحریک می‌کند به همین علت در غذا‌ها به عنوان چاشنی استفاده می‌شود.

* آویشن ضد نفخ است و مخصوصاً اگر در غذا‌های رطوبتی و آبکی استفاده شود، نفخ را کم می‌کند.

* نتایج مطالعات جدید از اثربخشی این گیاه بر بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر بیانگر این مطلب است که آویشن در بهبود علائم شایعی نظیر درد شکم، نفخ، اسهال و یبوست مؤثر است.

* آویشن به دلیل حرارت و خاصیت از بین برندگی و زدایندگی که دارد رطوبت و بلغم‌های مانده در سیستم گوارش را حل می‌کند و از بین می‌برد و جلا می‌دهد، وقتی که رطوبت‌ها و مواد زائد بینابین پرز‌های گوارش از بین رفت، عملکرد پرز‌ها تقویت می‌شود.

دیگر خواص آویشن

* آویشن ضد باکتری و داروی ضدعفونی‌کننده قوی به شمار می‌رود بنابراین برای درمان بیماری‌های میکروبی و عفونت‌های داخل بدن جوشانده یا دم کرده آن تجویز می‌شود.

* آویشن منبع خوبی از آهن است و برای درمان کم خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* آویشن، ترشح آب دهان، ترشح عرق و ترشح ادرار را زیاد می‌کند و از این لحاظ می‌توان آن را در بیماری‌های مربوط مورد استفاده قرار داد.

کلیدواژه