میزان 24, 1400 13:15 Asia/Kabul
  • عفونت ادراری با کمبود ویتامین D ارتباط دارد
    عفونت ادراری با کمبود ویتامین D ارتباط دارد

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کرمان ( در جنوب شرق ایران) در مطالعه ای به ارتباط بین افزایش میزان عفونت ادراری و کمبود ویتامین D پی بردند.

به گزارش رادیو دری، برای انجام این مطالعه به مدت یک‌سال  ۱۳۱ کودک یک تا شش سال مورد بررسی قرار گرفتند و ۶۳ کودک با نشانه‌های عفونت ادراری و ۵۰ کودک سالم مقایسه و از نظر میزان گلبول‌های سفید خون، کراتینین خون، اوره، کلسیم، ویتامین D۳ ارزیابی شدند.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که سطح ناکافی ویتامین D با میزان شیوع عفونت ادراری ارتباط دارد.

همچنین در این مطالعه مشخص شد که از نظر کمبود ویتامین D ارتباطی بین جنسیت دختر و پسر وجود نداشت.

پژوهشگران ایرانی این مطالعه می‌گویند که سطح ناکافی ویتامین D می‌تواند به میزان عفونت ادراری کمک کند و مکمل ویتامین D می‌تواند یک گزینه کم‌خطر برای جلوگیری از عفونت ادراری باشد.

 یافته‌های این مطالعه  به صورت مقاله علمی با عنوان «مقایسه سطح سرمی ویتامین D در کودکان یک تا شش سال مبتلا به عفونت ادراری با کودکان سالم» در مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، منتشر شده است.

عفونت ادراری یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی در کودکان است و باکتری «اشرشیا کلی» با شیوع ۸۰ تا ۹۰ درصد، بیشترین علت ایجاد این عفونت است.

عفونت مجرای ادراری می‌تواند تاثیرات پایداری بر سلامتی داشته باشد و از جمله این تاثیرات می‌توان به آسیب پیش‌رونده کلیه و نارسایی کلیه، فشار خون، التهاب بافت داخلی قلب، التهاب مفاصل، شوک عفونی و عفونت خون و مننژیت اشاره کرد.

در مردان نیز این عفونت می‌تواند مشکلاتی مانند عفونت پروستات، التهاب مجاری دستگاه تناسلی و التهاب بیضه ایجاد کند.

کمبود ویتامین دی باعث وخامت حال بیماران کرونایی می‌ شود

 

 

کلیدواژه