ساخت دست مصنوعی با حس لامسه
(last modified 1401-01-21T06:18:15+00:00 )
حمل 21, 1401 10:48 Asia/Kabul
  • ساخت دست مصنوعی با حس لامسه
    ساخت دست مصنوعی با حس لامسه

دانشمندان با پرینت سه‌بعدی، نوک انگشتی ساخته‌اند که حسی مشابه پوست انسان دارد.

دستگاه‌هایی که اشیا را می‌گیرند، قادر نیستند با همان مهارت انسان کار کنند، چون فاقد مهارتی‌اند که نوک انگشتان ما با داشتن حس لامسه آن را در اختیار دارند.

به گزارش رادیو دری به نقل از ایندیپندنت، محققان دانشگاه بریستول بریتانیا با استفاده از شبکه‌ای از برآمدگی‌های سنجاق‌مانند که به برجستگی‌های کوچک موجود بر پوست ما شبیه‌اند، حس لامسه را بازسازی کردند.

پروفسور ناتان لپورا، از بخش ریاضیات مهندسی دانشگاه بریستول می‌گوید: «کار ما به کشف چگونگی ایجاد حس لامسه با ساختار داخلی پیچیده پوست انسان کمک می‌کند. این یک پیشرفت هیجان‌انگیز در زمینه رباتیک نرم است».

لپورا افزود: «توانایی پرینت سه‌بعدی پوست با حس لامسه می‌تواند ربات‌هایی را تولید کند که سریع‌ترند یا عملکرد دست‌های مصنوعی را با ایجاد حس لامسه درونی به آن‌ها به شکل قابل توجهی بهبود می‌بخشند.»

پژوهشگران دریافتند که میان نوک انگشت مصنوعی و سیگنال‌های عصبی دریافتی در انسان‌ها تطابق بسیار نزدیکی وجود دارد، اما به جزئیات دقیق چندان حساس نیست. این مسئله ممکن است به این دلیل باشد که پوست سه‌بعدی پرینت شده از پوستی که در انسان رشد می‌کند ضخیم‌تر است، اما ممکن است در آینده بتوان این فناوری را به شکلی توسعه داد که [پوست را] در مقیاس میکروسکوپی پرینت کند.

پروفسور لپورا می‌گوید: «هدف ما ساخت پوست مصنوعی است که به همان خوبی -یا حتی بهتر از- پوست واقعی باشد.»

این یافته ها در قالب دو مقاله در مجله  J.R.Soc. Interface منتشر شده است.

تولید استخوان مصنوعی در ایران

کلیدواژه