جوزا 18, 1402 08:10 Asia/Kabul
  • ارتباط مصرف شیر مادر در کودکان و نتایج بهتر در مدرسه
    ارتباط مصرف شیر مادر در کودکان و نتایج بهتر در مدرسه

یافته‌های پژوهشگران دانشگاه اکسفورد در بریتانیا نشان داد، دانش آموزانی که در دوران نوزادی از شیر مادرشان استفاده کرده اند، در دوره دبیرستان، نمرات بهتری کسب می‌کنند.

به گزارش رادیو دری، براساس نتایج پژوهش‌های دانشگاه آکسفورد، دانش آموزانی که دستکم ۴ ماه از شیر مادرشان تغذیه شده اند، به طور متوسط ۲ تا ۳ نمره بیش‌تر از دانش آموزانی می‌گیرند که با شیر مادر تغذیه نشده اند. همچنین دانش آموزانی که با شیر مادرشان تغذیه شده اند، معمولا موضوعات درسی بیش تری را می‌گذرانند و در نتیجه، در ورود به دانشگاه ها موفق ترند.

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد می‌گویند، نمره‌های درسی حدود ۵ هزار نفر از دانش آموزان متولد سال‌های 2000 تا 2002 را به مدت طولانی بررسی کردند تا چگونگی ارتباط میان تغذیه با شیر مادر و نمره‌های دوره دبیرستان آنان را بررسی کنند.

حتی زمانی که عواملی همچون توانایی‌های شناختی و وضعیت اقتصادی – اجتماعی دانش آموزان مورد نظر قرار گرفت، دانش آموزانی که با شیر مادر تغذیه شده بودند، وضعیت تحصیلی بهتری داشتند و در دوره دبیرستان، نمره‌های بالاتری گرفتند.

نتیجه این پژوهش در نشریه "بایگانی بیماری‌های دوران کودکی" (Archives of Disease in Childhood) نیز منتشر شد.

رنی پریرا - الیاس (Reneé Pereyra-Elías)، از بخش بهداشت جمعیت نافیلد (Nuffield Department of Population Health) که سرپرستی این پژوهش را برعهده داشته است، می‌گوید، براساس نتیجه این بررسی، تغذیه نوزاد با شیر مادر "هر زمان که ممکن است"، باید ادامه یابد.

وی افزود: دستاورد‌های بهتر تحصیلی، "فقط یکی" از نتایج تغذیه نوزادان با شیر مادر است و شیر مادر باید به نوزاد داده شود، زیرا با کمک به رشد عصبی نوزاد، به "رشد شناختی" کودک کمک می‌کند.

تاکنون ده‌ها پژوهش درباره آثار مثبت تغذیه نوزادان و کودکان با شیر مادر در بریتانیا منتشر شده است و این تازه‌ترین پژوهشی است که در این زمینه در این کشور منتشر شده است.

تغذیه با شیر مادر برای جلوگیری از اگزما، آسم و آلرژی در نوزادان

کلیدواژه