اسد 12, 1398 14:25 Asia/Kabul
  • با هفت ماده ی غذایی سرشار از ویتامین A آشنا شوید

ویتامین A، عاملی مهم در حفظ سلامتی و تندرستی انسان است. این ماده توسط بدن قادر به تولید نبوده و با مصرف مواد غذایی مختلف جذب خواهد شد.

ویتامین A یک ماده ی مغذی ضروری برای بدن بوده و در فرآیندهایی نظیر عملکرد مناسب سیستم ایمنی، تولید مثل، سلامت پوست، سلامت چشم و بینایی، رشد و تندرستی بدن، تاثیرگذار است.

در این مطلب، 7 ماده ی غذایی سرشار از ویتامین A را به شما معرفی خواهیم کرد. هر یک از مواد غذایی پیشرو در سیستم استاندارد، دارای حداقل 15 درصد ارزش غذایی هستند.

 

1- جگر گاو

جگر حیوانات منبعی بزرگ از ویتامین A بوده و جگر گاو نیز سرشار از ماده ی پیشرو است. به شکلی دقیقتر، یک جگر گاو با وزن 3 اونس، حاوی 6882 میکروگرم ویتامین A می باشد.از طرفی جگر گاو دارای پروتئین بالایی بوده و علاوه بر ویتامین A، حاوی مواد مغذی دیگری نظیر ویتامین B2، B12، B9، آهن، مس و کولین است.هم چنین جگر گوسفند نیز دارای مقدار زیادی ویتامین A می باشد.

 

2- سیب زمینی

سیب زمینی پخته شده همراه با پوست، شامل 1403 میکروگرم ویتامین A بوده و از بدن در برابر بیماری¬هایی نظیر سرطان پروستات و سرطان روده ی بزرگ محافظت می کند.هم چنین سیب زمینی منبع مناسبی از ویتامین B6، پتاسیم و ویتامین C است.

 

3- هویج

نصف فنجان هویج خام حاوی 459 میکروگرم ویتامین A بوده و میزان کالری پایین آن، این ماده ی غذایی را به یک میان وعده ی ایده آل و سالم تبدیل کرده است.هم چنین هویج حاوی فیبر رژیمی بوده و در کنار بهبود سلامت روده از ایجاد بیماری هایی مانند یبوست جلوگیری خواهد کرد.

 

4- اسفناج

اسفناج نیز همانند دیگر سبزیجات برگدار، دارای مواد مغذی بسیاری است. نصف فنجان اسفناج آب پز شده حاوی 573 میکروگرم ویتامین A می باشد.هم چنین اسفناج دارای مقادیر مناسبی از آهن و منیزیم است. جالب است بدانید که منیزم در بیش از 300 فرآیند بدن نقش دارد. از طرفی طبق برخی از تحقیقات این ماده ی غذایی، موجب کاهش فشار خون و سلامت قلب انسان خواهد شد.

 

5- کلم بروکلی

کلم بروکلی نیز یکی دیگر از منابع سالم ویتامین A بوده و نصف فنجان از آن، حاوی 60 میکروگرم ویتامین A است. هم چنین این ماده ی غذایی دارای کالری بسیار کمی بوده و منبع خوبی از ویتامین C و K می باشد.مصرف منظم کلم بروکلی از ایجاد بیماری هایی نظیر سرطان در بدن جلوگیری کرده و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

 

6- فلفل قرمز شیرین

نصف فنجان فلفل قرمز شیرین خام، حاوی 117 میکروگرم ویتامین A است. این ماده ی غذایی دارای کالری بسیاری کمی بوده و منبعی ایده آل از ویتامین C، B9 و B6 می باشد.فلفل قرمز منبعی عالی از آنتی اکسیدان بوده و دارای خواص ضد التهابی و آنتی¬هیستامین است.

 

7- انبه

یک عدد انبه ی خام، حاوی 112 میکروگرم ویتامین A است. انبه دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان و فیبر رژیمی بوده و در عملکرد بهتر روده و کنترل قند خون تاثیرگذار است.

کلیدواژه