عقرب 12, 1398 16:46 Asia/Kabul
  • حمایت ارتش پاکستان از دولت «عمران خان»
    حمایت ارتش پاکستان از دولت «عمران خان»

سخنگوی نیروهای مسلح پاکستان اعلام کرد، ارتش این کشور در چارچوب قانون اساسی از دولت منتخب و قانونی «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در مقابل احزاب مخالف حمایت می کند.

سرلشکر «آصف غفور» گفت، ارتش پاکستان یک نهاد ملی و بیطرف است که به برتری قانون اساسی و قانون باور دارد و همواره از دولت منتخب عمران خان حمایت می کند.

سخنگوی نیروهای مسلح پاکستان با اشاره به تظاهرات طرفداران حزب جمعیت علمای اسلام این کشور (شاخه فضل) افزود، مخالفان به جای متهم کردن ارتش در خیابان ها،‌ از امکان استفاده از حق قانونی برخوردارند.

هزاران نفر از هواداران حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان (شاخه فضل) به رهبری «مولانا فضل رحمان» از روز جمعه تحصن ضد دولتی خود را در شهر اسلام‌آباد آغاز کردند.

سخنان سخنگوی ارتش پاکستان در خصوص حمایت ارتش از دولت عمران خان نخست وزیر این کشور تاکیدی بر پشتیبانی از دولت برآمده از آرای مردم در چارچوب روندی دموکراتیک است. در فضای سیاسی و اجتماعی پاکستان هر گاه اعتراضات گسترده خیابانی علیه دولت براه افتاده است این پرسش مطرح می شود که ارتش این کشور در چنین شرایطی چه راهبردی را اتخاذ می کند و چه موضعی را درپیش می گیرد؟

این پرسش به این دلیل همواره در دهه های مختلف تاریخ پاکستان مطرح بوده که ارتش این کشور نقش و جایگاه مهمی در عرصه های سیاست داخلی و خارجی و همچنین بخش دفاعی و امنیتی پاکستان دارد.

در دوره دولت های قبل نیز هرگاه مخالفان و احزاب رقیب حزب حاکم در پاکستان در اعتراض به عملکرد دولت به خیابان آمدند همه نگاه ها به موضع ارتش این کشور دوخته شده بود که این نهاد آیا بیطرف می ماند یا در دوقطبی دولت و مخالفان یکی را بر می گزیند که می تواند در پیروزی ویا ناکامی یکی از آنان نقش بسیار تعیین کننده ای ایفا کند.

مروری بر تاریخ پاکستان نشان می دهد که ارتش سوابقی در کودتا و سرنگونی دولت های مستقر در این کشور داشته است که به بهانه های مختلف خیانت، فساد و به خطر افتادن حاکمیت و امنیت ملی پاکستان صورت گرفته است.

البته پس از آخرین کودتای ارتش در سال 1999 علیه دولت «محمد نواز شریف» نخست وزیر وقت پاکستان توسط ژنرال «پرویز مشرف» فرمانده نیروی زمینی ارتش این کشور، سیاست این نهاد و به خصوص دستگاه اطلاعاتی وابسته به آن کاهش مداخله در روندهای سیاسی بوده است که در سال های اخیر نشانه های امیدوار کننده ای از این سیاست آشکار شده است که فراخوانی افسران ارتش از نهادهای سیاسی از جمله این اقدامات بوده است.

در شرایط کنونی که دولت عمران خان با تظاهرات طرفداران حزب جمعیت علمای اسلام (شاخه فضل) مواجه شده است، باردیگر نگاه ها به ارتش پاکستان معطوف شده است که در این پروژه اعتراضی مخالفان علیه حزب حاکم تحریک انصاف چه موضعی خواهد داشت که سخنان سخنگوی ارتش درباره حمایت این نهاد از دولت این کشور نشان داد که ارتش از دولت برآمده از آرا مردم پشتیبانی می کند.

کلیدواژه