عقرب 29, 1398 09:02 Asia/Kabul

به هم خوردن مبادله تعدادی از زندانیان طالبان با تعدادی از اتباع آمریکایی در زندان طالبان احتمالاً به دلیل ناتوانی طالبان برای این مبادله بوده است

استاد دانشگاه کابل گفت: به هم خوردن مبادله تعدادی از زندانیان طالبان با تعدادی از اتباع آمریکایی در زندان طالبان احتمالاً به دلیل ناتوانی طالبان برای این مبادله بوده است.

موسی فریور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: یک احتمال این است که گفته می شود دو تبعه امریکایی که نزد طالبان گروگان هستند کشته شده اند و چون طالبان حاضر نشدند یا نتوانستند آنان را تحویل دهند معامله به هم خورده است.

وی افزود: احتمال دیگر که به نظر می رسد قویتر است معاملات کلان بین امریکا و مخالفان مسلح یا حامیان آن ها در مورد سرنوشت افغانستان است. بر اساس توافقاتی که صورت گرفته بود یکی از محوری ترین بحث ها بعد از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان رهایی انس حقانی از زندان بود.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: اما حکومت افغانستان سه تن از افراد کلیدی مخالفان مسلح از جمله انس حقانی را به دولت امریکا تحویل داد و هرچند گفت که این اقدام می تواند مانع حملات طالبان علیه حکومت شود مسئله اصلی مبادله زندانیان بین امریکا و طالبان بود که انجام نشد.

فریور در مورد آزادی اعضای ارشد طالبان از زندان های حکومت افغانستان که هر ازگاهی اتفاق می افتد، عنوان کرد که این موضوع بخشی از امتیازگیری های مخالفان مسلح دولت و حامیان آن در جریان گفت و گوهای صلح است.

این کارشناس سیاسی در مورد گفت و گوهای صلح با طالبان هم اظهار کرد: سرنوشت حکومت آینده افغانستان هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و به نظر نمی رسد که حکومت افغانستان در این مجموعه از گفت و گوها شرکت داده شود و طالبان هم می گویند هرگز با حکومتی که مسئول تجاوز آمریکا به افغانستان است مذاکره نمی کند.

وی اضافه کرد: حکومت افغانستان هم با تمام تلاش هایی که در راستای گفت و گو با طالبان انجام داده ناکام مانده و این مسئله به نوعی نشان دهنده سیاست های دوگانه امریکا در قبال دولت افغانستان از سال 2001 تاکنون هم می باشد.

 

کلیدواژه