عقرب 29, 1398 09:11 Asia/Kabul

در شرایط جنگی مبادله زندانیان به سرعت و آسانی صورت نمی گیرد و به هم خوردن مبادله زندانیان امریکایی و طالبان هم تابع همین مسئله است

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان گفت: در شرایط جنگی که بی اعتمادی هم بین طرفین منازعه وجود دارد، مبادله زندانیان به سرعت و آسانی صورت نمی گیرد و به هم خوردن مبادله زندانیان امریکایی و طالبان هم تابع همین مسئله است.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری همچنان اظهار داشت: دستگیری و انتقال زندانیان در یک روند زمانبر اتفاق افتاده از همین رو روند مبادله و تحویل آنان هم در زمان اندک قابل انجام نیست ضمن اینکه در شرایط جنگی تبادل زندانیان برای طرفین پیامدهای منفی دارد، تبادل اسرا در زمانی قابل انجام است که آتش بس برقرار و جنگ ختم شود اما در شرایط جنگی این اقدام خطرناک است و احتمال از بین رفتن زندانیان و ناکامی روند وجود دارد و حتی ممکن است زندانیانی که در مورد آن ها صحبت می شود وجود نداشته باشند و یکی از طرفین قصد وقت تلفی داشته باشد.

وی افزود: مسئله به این سادگی نیست که برخی تصور می کنند و می گویند زندانیان یک طرف در زندان بگرام افغانستان و زندانیان طرف دیگر در زندانی در پاکستان هستند و امکان مبادله هم وجود دارد.

به گفته این کارشناس سیاسی حکومت افغانستان در کنار داشتن قوانین داخلی تابع یکسری قوانین بین المللی است و اینگونه نیست که هرچه خارجی ها بخواهند انجام دهد. حکومت شرط های خود را برای مبادله داشته و طالبان هم گفته بودند تا زمانی که طالبان زندانی به محل تعیین شده از سوی آنان نرسند، زندانیان امریکایی را رها نمی کنند.

خروتی با اشاره به اعلام رئیس جمهور افغانستان در مورد آزادی انس حقانی و دو تن دیگر از فرماندهان طالبان و اینکه پس از آن خبرهای آزاد نشدن آن ها منتشر شد، اظهار کرد: افغانستان در عرصه های مختلف کمک هایی از امریکا دریافت می کند و برخی اقدامات را با مشورت کشورهای کمک کننده انجام می دهد و به نظر می رسد که آن اعلام رئیس جمهور به خواست امریکایی ها بوده است.

وی اظهار کرد: تحمیل پیامد مثبتی ندارد چنانکه مشاهده می شود تاکنون مبادله صورت نگرفته و حدس و گمان هایی هم وجود دارد که ممکن است دو تبعه امریکایی قبلاً از سوی طالبان کشته شده باشند و احتمالاتی هم در مورد انتقال مجدد زندانیان امریکایی به زندان بگرام مطرح است.

این کارشناس سیاسی با اشاره به وجود بی اعتمادی که سبب شده این مبادله انجام نشود، عنوان کرد: این موضوع هم به شرایط جنگی موجود برمی گردد از طرف دیگر پاکستانی ها که در این زمینه پادرمیانی کرده اند بر طالبان تسلط کامل ندارند ضمن اینکه طالبان زندانی که قرار بود مبادله شوند در داخل افغانستان اما در زندان امریکایی ها در بگرام بودند و مجموعه این مسایل نوعی بی اعتمادی را به بار آورد.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد موضوع مبادله زندانیان هم مانند گفت و گوهای امریکایی ها با طالبان، شکست خورده و یکی از دلایل آن هم ناتوانی طرف های مختلف از جمله امریکا، طالبان، حکومت افغانستان و پاکستانی ها در تصمیم گیری مستقل در مورد مسئله ای است که به همه طرف ارتباط دارد.

 

کلیدواژه