عقرب 29, 1398 12:43 Asia/Kabul

نگرانی طالبان از کشف محل اختفایشان توسط امریکایی ها از دلایل اصلی لغو مبادله زندانیان بین امریکا و طالبان بود

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان گفت: نگرانی طالبان از کشف محل اختفایشان توسط امریکایی ها از دلایل اصلی لغو مبادله زندانیان بین امریکا و طالبان بود. 

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به لغو مبادله دو استاد امریکایی زندانی نزد طالبان و سه تن از اعضای ارشد طالبان شامل انس حقانی که نزد امریکایی ها در زندان بگرام افغانستان زندانی بودند، اظهار داشت: زمانی که قرار مبادله زندانیان بین امریکایی ها و طالبان گذاشته شد امریکایی ها زندانیان خود را از زندان بگرام خارج کردند و گفته می شود که تا قطر هم انتقال دادند اما طالبان این نگرانی را داشتند که در زمان انتقال دو امریکایی زندانی امریکایی ها موفق به کشف محل اختفای آنان شوند.

وی افزود: از همین رو طالبان از امریکایی ها خواستند که ابتدا طالبان زندانی را به دولت قطر تحویل بدهند و بعد آن ها دو امریکایی زندانی را جایی در افغانستان تحویل خواهند داد. گمان می رود که امریکایی ها هم قصد یافتن محل اختفای طالبان را داشته اند و طالبان از این موضوع آگاه شدند، امریکایی ها هم از مبادله صرفنظر کردند، زیرا در غیر اینصورت دلیلی نداشت که زندانیان خود را تا قطر ببرند و بعد آن ها را برگردانند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: موضوع دیگر زمان مبادله است، دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا علاقمند است که از چنین مسایلی به نفع خود استفاده کند بویژه اکنون که فشارهایی از اطراف مختلف مخصوصاً کنگره بر وی وارد شده اما در حال حاضر در امریکا تعطیلات پایان سال است و ترامپ هم فکر کرد که اگر مبادله در شرایط کنونی انجام شود چندان جلب توجه نخواهد کرد و مردم متوجه این امر نخواهند بود.

به گفته مژده ترامپ می خواهد از این مبادله در رقابت های انتخاباتی و در مقابل رقبای خود استفاده کند و به نظر می رسد که قصد دارد این مبادله را به بعد از تعطیلات و ابتدای سال 2020 موکول و به عنوان یک دستاورد از آن استفاده کند.

وی اضافه کرد: موضوعات دیگری هم بین امریکایی ها و طالبان وجود دارد از جمله انفجارهایی که در کابل صورت گرفت که طالبان دست داشتن در آن را رد کرده اند اما احتمالاً کسانی هستند که نمی خواهند جنگ افغانستان به پایان برسد و تفاهمی بوجود آید.

 

کلیدواژه