قوس 02, 1398 13:39 Asia/Kabul

آزادی بیان برای برخی کشورها که فقط شعار آن را می دهند فقط تا زمانی ارزش دارد که از آن احساس خطر نکنند

استاد دانشگاه کابل گفت: آزادی بیان برای برخی کشورها که فقط شعار آن را می دهند فقط تا زمانی ارزش دارد که از آن احساس خطر نکنند.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به ترور وحید مژده کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان اظهار داشت: به احتمال زیاد این ترور از سوی گرو ها و کشورهایی صورت گرفته که هدف نظرات مخالف وی بوده اند.

وی با اشاره به بحث آزادی بیان و زیر سوال رفتن آن با ترور افرادی که عقاید و نظرات خود را بیان می کنند، افزود: در صورتی که این اظهار نظرات خیلی سازمان یافته نباشد و طرف ها از آن احساس خطر نکنند، از سوی کشورهایی مانند امریکا، پاکستان، عربستان و برخی کشورهای دیگر که به دنبال منافع خود هستند زیاد جدی گرفته نمی شود زیرا خودشان هم شعار آزادی بیان سر می دهند و حداقل باید وانمود کنند که طرفدار آن هستند اما در مقاطع خاص اگر از برخی اظهار نظرات احساس خطر کنند دست به اقدام می زنند.

فانوس اظهار کرد: تفکیک افرادی هم که خواهان آزادی هستند در میان طالبان، گروه های جهادی و حتی دولت افغانستان مشکل است زیرا در چارچوب دولت هم کسانی هستند که اظهارات ضد امریکایی دارند و حتی اظهارات ضد امریکایی حامد کرزی رئیس جمهور سابق را هم می شنویم.

به گفته استاد دانشکده ژورنالیزم دانشگاه کابل طالبان هم به گروه های مختلفی تقسیم شده اند، تعدادی به امریکایی ها نزدیک شده اند، تعدادی هم در مخالفت با روند صلح افغانستان تلاش می کنند که به سمت القاعده بروند در چنین وضعیتی افرادی مانند مرحوم آقای مژده که نظراتی در مخالفت با گروه خاصی دارند به سادگی می توانند از سوی آن ها هدف ترور قرار بگیرند زیرا افغانستان در حال حاضر کشوری است که به مهد تروریزم تبدیل شده است.

فانوس در مورد برخی اظهار نظرات مبنی بر اینکه عامل ترور وحید مژده کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان احتمالاً امریکا است زیرا او از مخالفان حضور امریکا در افغانستان بود، عنوان کرد: ممکن است کشورهایی مانند امریکا و پاکستان مستقیماً در چنین ترورهایی دست نداشته باشند اما گروه هایی که دیدگاه های متفاوتی با این شخصیت ها دارند، همه با کشورهای خارجی در ارتباط هستند و شکی نیست که چنین تصمیم هایی از بیرون گرفته می شود.

وی تصریح کرد: تصمیم در مورد این ترورها در کشورهایی گرفته می شود که حامی گروه های تروریستی هستند اما از سوی این گروه ها عملی می شود مانند مسئله جنگ افغانستان که قربانی را مردم افغانستان می دهند اما سود را کسانی می برند که برای منافع خود سرمایه گذاری کرده و می کنند.

این کارشناس افغان گفت: زمانی که آقای مژده از طالبان حرف می زد و یا امریکا ستیزی می کرد و در مواردی طالبان را برحق می دانست چندان هم مورد توجه روشنفکران نبود زیرا طالبان با جنبش روشنفکر و مردمی طرفدار آزادی مخالف هستند. گفته می شد که آقای مژده از کسانی بود که در گذشته روابطی با حزب اسلامی و بعدها با طالبان داشته است.

 

کلیدواژه