غرفه افغانستان در جشنواره فرهنگ ملل همواره از بزرگترین و بهترین غرفه ها بوده است
(last modified 1398-09-16T10:44:06+00:00 )
قوس 16, 1398 15:14 Asia/Kabul

غرفه افغانستان در جشنواره و نمایشگاه فرهنگ ملل همواره از بزرگترین و بهترین غرفه ها بوده است

مدیر کل امور دانشجویان خارجی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران گفت: غرفه افغانستان در جشنواره و نمایشگاه فرهنگ ملل همواره از بزرگترین و بهترین غرفه های ما بوده و بیش از پانزده هزار نفر از دانشجویان افغانستان در دانشگاه های ایران تحصیل می کنند.

عبدالحمید علیزاده در حاشیه مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه فرهنگ ملل در دانشگاه فردوسی مشهد و در محل برگزاری این جشنواره و نمایشگاه به خبرنگار رادیو دری گفت: بیش از پانزده سال است که در وزارت علوم جشنواره فرهنگ ملل را برگزار می کنیم و همیشه غرفه افغانستان از بهترین غرفه ها بوده و جوانان بسیار با استعداد، بسیار باسواد و بسیار پرتلاشی در این غرفه ها حضور و فعالیت دارند.

وی افزود: جشنواره و نمایشگاه فرهنگ ملل مسیر ملل مختلف است که پیام زیبا و آشکار آن گردهم آمدن جوانان و دانشجویان از کشورهای مختلف است و زیباترین پیام آن از دید بنده به عنوان یک بازدید کننده این است که جمهوری اسلامی ایران را آنگونه که است، نشان می دهد نه آنگونه که در رسانه های خارجی با نگاه غرض آلود معرفی می شود، ایران واقعی در این جشنواره به خوبی در آزمون تعامل با کشورهای دیگر مشخص است.

مدیر کل امور دانشجویان خارجی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران اظهار کرد: اکنون دانشجویان 29 کشور در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل می کنند و در دانشگاه های ایران تاکنون دانشجویان 129 ملیت تحصیل کرده اند و در حال حاضر بیش از 40 هزار دانشجوی خارجی در این دانشگاه ها در حال تحصیل هستند.

علیزاده در پاسخ به سوالی در رابطه با گلایه تعدادی از دانشجویان افغان که در امتحان کنکور سراسری امسال رتبه های بالایی کسب کرده بودند مبنی بر اینکه نتوانستند از امکانات بورسیه استفاده کنند هم گفت: اعطای بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان نخبه افغان که از طریق امتحان کنکور وارد دانشگاه ها می شوند از زمان حضور وی راه اندازی شده و در جریان است.

وی تصریح کرد: از سال 1396 تصویب شد که به دانشجویان افغان که در امتحان کنکور سراسری شرکت و در مقطع کارشناسی رتبه های یک تا صد را کسب می کنند بورسیه تحصیلی تعلق بگیرد و در ادامه آن در دو سال گذشته برخی از دانشجویانی که در مقطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد هم رتبه های بالا کسب کرده اند بورس شده اند.

این مقام مسئول وزارت علوم ایران عنوان کرد که امسال سوء برداشتی از قانون وجود داشت و آن اینکه برای همه مقاطع و هر امتحان کنکوری که افراد بدهند این تسهیلات داده می شود اما باید گفت که برای مقطع لیسانس همچنان حمایت های خود را داریم.

وی اضافه کرد: امسال مقرر شده که برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد هم کسانی که رتبه های یک تا سه را کسب می کنند مستقیماً بورس شوند و سایر افرادی که رتبه های خوبی کسب کرده اند باید در دانشگاه ها ثبت نام کنند و پس از پایان یک ترم اگر همچنان نمره های بالایی کسب کنند می توانند از بورس تحصیلی استفاده کنند.

 

کلیدواژه