قوس 17, 1398 17:48 Asia/Kabul

به نظر می رسد دور جدید از مذاکرات امریکا با طالبان به مذاکرات بین افغانی و آتش بس ختم شود

کارشناس سیاسی افغان گفت: به نظر می رسد دور جدید از مذاکرات امریکا با طالبان به مذاکرات بین افغانی و آتش بس ختم شود.

سید جواد حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به از سرگیری مذاکرات امریکایی ها و طالبان در قطر به نقل از برخی منابع آگاه، اظهار داشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در سفر به افغانستان و دیدار با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به وی گفته بود که مذاکرات قبلی امریکا با طالبان نه به نفع امریکا بود و نه به نفع افغانستان و به همین دلیل آن را متوقف کردیم.

وی افزود: اکنون که مذاکرات امریکا و طالبان از سر گرفته شده گفته می شود که قرار است این گفت و گوها تا حدی پیش برود و پس از آن مذاکرات بین افغانی میان طرف های افغان برگزار شود با این تفاوت که در این گفت و گوها دولت افغانستان نقش برجسته ای داشته باشد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: این احتمال وجود دارد که دولت امریکا سیاست گذشته خود مبنی بر امتیاز دهی کلان به طالبان را تغییر دهد، به عنوان مثال یکی از مسایلی که قرار است در این دور از گفت و گوها میان امریکا و طالبان مطرح شود بحث آتش بس است و اینکه باید با شروع گفت و گوهای بین افغانی آتش بس هم برقرار شود.

حسینی در مورد ارتباط احتمالی این مذاکرات با روند انتخابات افغانستان هم گفت: به نظر نمی رسد که از سرگیری مذاکرات امریکا و طالبان ارتباطی به روند انتخابات داشته باشد هرچند که به نظر می رسد اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری که به زودی اعلام خواهد شد، تاثیراتی روی مذاکرات داشته باشد و ادامه مذاکرات هم بستگی به این دارد که در نتایج ابتدایی چه چیزی اعلام می شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که نتیجه انتخابات اعلام و برنده ای اعلام شود، حکومت آینده با طالبان مذاکرات مستقیم خواهد داشت، اما اگر برنده ای اعلام نشود و انتخابات به دور دوم کشیده شود وضعیت متفاوت خواهد بود.

به گفته حسینی به هر صورت این احتمال وجود دارد که در این دور از مذاکرات مطالبات طالبان نسبت به گذشته تعدیل شود زیرا طالبان متوجه شده اند که آن بلندپروازی هایشان نتیجه ای نخواهد داشت چنانکه مذاکرات قبلی با شکست مواجه شد از همین رو ممکن است طالبان خواسته های خود را عقلانی تر و منطقی تر کنند.

وی با بیان اینکه به این ترتیب مذاکرات می تواند به نتایج مطلوبی برسد اظهار امیدواری کرد که طالبان در این دور از مذاکرات مسئله آتش بس را بپذیرند.

 

کلیدواژه