تاکید ظریف بر آمادگی ایران برای کمک به برقراری صلح و امنیت درمنطقه 
(last modified 1398-09-19T05:15:19+00:00 )
قوس 19, 1398 09:45 Asia/Kabul
  • تاکید ظریف بر آمادگی ایران برای کمک به برقراری صلح و امنیت درمنطقه 

"حضور نیروهای خارجی هیچ گاه ثبات را برای منطقه غرب آسیا به همراه نداشته است ." محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر دوشنبه ضمن شرکت در هشتمین کنفرانس وزرای «قلب آسیا» در استانبول ترکیه طی سخنانی با بیان این نکته ؛ دید گاه ایران را درباره صلح و امنیت در منطقه تشریح کرد.

تجربه نشان می دهد آمریکا هیچگاه  به دنبال ایجاد امنیت و یا  ریشه کن کردن تروریسم  در منطقه نبوده است. امریکا در واقع مسبب  منازعات و بحران ها و جنگ هایی که درچند دهه اخیر برغرب آسیا از جمله افغانستان  تحمیل شد.

ظریف در نشست استانبول با بیان اینکه ایران  از فرآیند صلح افغان - افغان تحت مالکیت و هدایت افغانستانی‌ها با مشارکت تمامی گروه‌ها و جناح‌های سیاسی از جمله طالبان با مرکزیت دولت افغانستان حمایت می‌کند ، گفت: می بایست از هر وسیله‌ای که در اختیارمان است برای تسهیل فرآیند صلح در راستای حفظ دستاوردهای کنفرانس ۲۰۰۱ بُن (Bonn 2001) و به ویژه در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان به عنوان پایه‌ای محکم برای رسیدن به هرگونه راه حل سیاسی استفاده کنیم.

اظهارات ظریف در نشست استانبول اشاره مستقیم به تهدید هایی است که براثر سیاست های مداخله جویانه بیگانگان در منطقه بوجود آمده است. ظریف در همین خصوص خاطر نشان کرد نباید  تهدید روزافزون داعش در افغانستان که منجر به خونریزی بیشتر و گسترش تمایلات خطرناک فرقه‌ای شده را فراموش کرد .همانگونه که هیچ‌کس از ایجاد و حمایت داعش و دیگر گروه‌های افراطی در سوریه و عراق منفعتی کسب نکرد، از گسترش آن در افغانستان و آسیای مرکزی هم سودی نصیب آنها نخواهد شد. این روند دهشتناک می بایست پیش از رسیدن به فاجعه بزرگ متوقف شود.

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب در بیانات شان بارها خاطر نشان کرده اند که امریکا قادر به تأمین امنیت در منطقه نیست. نمونه بارز این واقعیت  حضور ۱۴ ساله امریکا در افغانستان است که نه تنها هیچ امنیتی را برای مردم افغانستان به ارمغان نیاورد، بلکه شرایط امنیتی را بدترکرده است.

ساموئل هانتینگتون، نظریه پردازوتحلیل‌گرسیاسی، 16سال پیش در نشریه  فارن‌افرز نوشت: 

از نظر بیشتر مردم جهان ، ایالات متحده درحال تبدیل شدن به یک ابر قدرت خودسر و تنها تهدید خارجی بزرگ نسبت به جوامع ان‌هاست. 

در چنین شرایطی سرعت بخشیدن به تلاش های منطقه ای و بین المللی برای برقراری صلح در افغانستان تنها راه عبور از چالش نا امنی در منطقه است.جمهوری اسلامی ایران در این زمینه  از هیچ کمکی به افغانستان برای کاهش مشکلات مردم در یغ نکرده است.

ایران برای  ایجاد دسترسی آسان به راه های ارتباطی و با ارائه خدمات و کمک های عمرانی و اقتصادی و همچنین طی  چند دهه حمایت و میزبانی از پناهندگان افغان از نظر اموزشی و خدمات بهداشتی و درمانی  نقش خود را در این زمینه در سطحی عالی ایفا کرده است . چنانکه سازمان ملل بارها از  تلاش های ایران در کمک به افغانستان قدردانی کرده است.

ایران  برای کمک به اقتصاد و معیشت افغانستان نیز تسهیلاتی از جمله دسترسی آسان به آب‌های بین المللی را از طریق بندر راهبردی  چابهار فراهم کرده است. در حال حاضر ایران  در حال تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان ؛ بعنوان بخش اصلی کریدور شمال - جنوب است.این خط ریلی  افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی را از طریق چابهار به آب‌های آزاد متصل می‌کند.ایران همچنین  در عرصه مذاکرات برای صلح نیز آماده همکاری با تمامی طرف‌هایی است که به دنبال دستیابی به این هدف هستند.

با این ملاحظات، سخنان ظریف در اجلاس قلب آسیا در استانبول به منزله تاکید دوباره بر دید گاه های شفاف ایران در باره الزامات و راهکارهای دستیابی به صلح و امنیت در غرب آسیاست.

کلیدواژه