قوس 26, 1398 13:22 Asia/Kabul

در صورتی که قرار باشد پایگاه های امریکا در افغانستان باقی بمانند خروج سربازان امریکایی از این کشور معنایی ندارد

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: در صورتی که قرار باشد پایگاه های نظامی امریکا در افغانستان باقی بمانند خروج سربازان امریکایی از این کشور معنایی ندارد.

مولوی عبدالمالک ضیایی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تصمیم دولت امریکا مبنی بر خروج چهار هزار سرباز این کشور از افغانستان اظهار داشت: امریکا همواره استراتژی دروغ را در کشورهای مختلف دنبال می کنند، در حال حاضر هم خروج نیروهای امریکایی از افغانستان دروغی بیش نیست و دولت امریکا در نظر دارد پایگاه های خود را در افغانستان نگه دارد.

وی افزود: این آرزوی مردم افغانستان است که نیروهای خارجی از کشورشان خارج شود و خودشان سرنوشت خود را به دست بگیرند ضمن اینکه خواست کشورهای دوست افغانستان هم همین است.

امریکا در مذاکرات با طالبان هم به دنبال منافع خود است در راه همین منافع هم بود که چند هزار قربانی داد اما در رسیدن به اهداف خود و نیز در جنگ با القاعده و داعش شکست خورده و بنیه اقتصادی اش هم ضعیف شده است.

به گفته این کارشناس افغان اکنون امریکا برای حفظ آبروی خود راه را برای مصالحه با طالبان باز کرده اما نه امریکایی ها در این زمینه صادق هستند و نه طالبان و این ملت مسلمان افغانستان است که همواره بار مصیبت ها را کشیده است. در صورتی که قرار است توافقی بین امریکا و طالبان حاصل شود باید شامل پایان اشغال و برداشته شدن پایگاه های نظامی امریکا در افغانستان هم باشد. اما اگر قرار باشد توافق صورت بگیرد و پایگاه های امریکا همچنان در افغانستان وجود داشته باشد به این معناست که چهره های سیاسی در افغانستان تغییر می کنند و تغییر خاص دیگری رخ نخواهد داد.

ضیایی تصریح کرد: اگر صداقتی در بحث مذاکرات وجود داشته باشد هم طالبان باید اصرار کنند که امریکایی ها بصورت کامل از افغانستان خارج شوند و هم امریکایی ها باید اصرار نکنند که در این کشور باقی بمانند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد که بحث مذاکرات امریکا و طالبان در حقیقت نوعی تلاش کمپاینی برای دونالد ترامپ در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 امریکا است و دولت آن کشور می خواهد این موضوع را به عنوان دستاوردی برای خود عنوان کند. حزب جمهوریخواه و بر سر اقتدار امریکا در افغانستان بدون دستاورد دانسته می شود همانگونه که دمکرات های امریکا با چنین چالشی مواجه بودند.

وی اضافه کرد: به هر صورت دستاورد امریکا از حضور در افغانستان سه هزار کشته از نیروهایشان و هزینه فراوان اقتصادی بوده که متحمل شدند.

 

کلیدواژه