قوس 26, 1398 16:28 Asia/Kabul

درخواست از مخالفان مسلح حکومت افغانستان برای خودداری از ممانعت اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال

مسئول کمپین مبارزه با فلج اطفال در وزارت صحت عامه (بهداشت) افغانستان از مخالفان مسلح حکومت افغانستان خواست جلو اجرای برنامه واکسیناسیون فلج اطفال را نگیرند.

میرویس بخشی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به آغاز دور جدیدی از برنامه واکسیناسیون فلج اطفال اظهار داشت: ممانعت مخالفان مسلح حکومت از اجرای این برنامه و رفت و آمدهای مردم به پاکستان و انتقال ویروس از آن کشور از چالش های عمده در این زمینه است که باعث افزایش آمار ابتدا به این بیماری شده است.

وی افزود: آخرین بخش از کمپاین واکسیناسیون فلج اطفال در سال 2019 آغاز شده که 21 ولایت شامل 198 ولسوالی (شهرستان) را دربر می گیرد. حدود 9 و نیم میلیون کودک زیر پنج سال هدف این کمپاین می باشند که جزء کمپاین های فرعی محسوب می شود.

مسئول کمپین مبارزه با فلج اطفال در وزارت صحت عامه افغانستان گفت: در سال جاری 24 واقعه مثبت فلج اطفال در افغانستان گزارش شده که 18 مورد آن مربوط به حوزه جنوب افغانستان شامل ولایت های ارزگان، هلمند و قندهار بوده و بقیه هم از حوزه جنوب شرق و شرق شامل ولایت های پکتیکا، ننگرهار و کنر و یک مورد هم از حوزه غرب و ولایت بادغیس و یک مورد دیگر از حوزه شمال شرق و ولایت بغلان گزارش شده است.

بخشی عنوان کرد: از این میان 20 واقعه از مناطقی گزارش شده که تحت پوشش کمپاین ها نیستند، مخالفین مسلح دولت اجازه انجام واکسیناسیون بصورت خانه به خانه را به کارکنان این بخش نمی دهند و این کار فقط در کلینیک ها انجام می شود و زمانی هم که کمپاین بصورت خانه به خانه انجام نشود بیش از یک میلیون کودک از برنامه بازمی ماند.

وی در مورد علت افزایش موارد ابتلا به فلج اطفال در افغانستان گفت که علاوه بر ممانعت مخالفان مسلح از انجام برنامه واکسیناسیون در مناطق تحت کنترل خود، در کشور همسایه پاکستان در سال جاری 104 واقعه مثبت فلج اطفال به ثبت رسیده و بر اساس تحقیقات انجام شده ویروس از سمت پاکستان به افغانستان آمده و رفت و آمد افغان ها به پاکستان از چالش های عمده در این زمینه محسوب می شود.

بخشی با بیان اینکه در بحث آگاهی دهی در مورد واکسیناسیون فلج اطفال اقداماتی انجام شده و با علماء و متنفذین صحبت شده اظهار کرد که آن ها همکاری می کنند و رسانه ها هم در این زمینه فعالیت دارند.

وی از خانواده های افغان هم تقاضا کرد که با وزارت صحت عامه در انجام بهتر این برنامه همکاری کنند و خطاب به مخالفین مسلح حکومت افغانستان نیز گفت که این برنامه یک برنامه بی طرف است و بگذارند که بصورت خانه به خانه انجام شود تا از فلج شدن کودکان معصوم جلوگیری شود.

 

کلیدواژه