شرط اصلی برای آغاز مذاکره با طالبان باید برقراری آتش بس در سراسر افغانستان باشد
(last modified 1398-10-01T10:49:39+00:00 )
جدی 01, 1398 15:19 Asia/Kabul

شرط اصلی حکومت و سیاستمداران افغان برای آغاز مذاکره با طالبان برقراری آتش بس در سراسر افغانستان قبل از شروع مذاکرات است و باید هم چنین شرطی گذاشته شود

عضو سابق پارلمان افغانستان تاکید کرد: شرط اصلی حکومت و سیاستمداران افغان برای آغاز مذاکره با طالبان برقراری آتش بس در سراسر افغانستان قبل از شروع مذاکرات است و باید هم چنین شرطی گذاشته شود.

صالح محمد سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: شرط امریکا هم برای مذاکره با طالبان باید برقراری آتش بس در کل افغانستان باشد.

وی افزود: تا زمانی که طالبان آتش بس را که از شروط اصلی حکومت افغانستان است نپذیرند، مذاکرات بین افغانی آغاز نخواهد شد، این مسئله از خطوط قرمز حکومت افغانستان است هرچند طالبان اعلام کرده اند به محض اینکه توافقنامه بین آن ها و امریکایی ها امضا شود، مذاکرات بین افغانی آغاز می شود.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: اما شرط آغاز مذاکرات از سوی حکومت افغانستان برقراری آتش بس قبل از آغاز مذاکرات است، در غیر اینصورت اگر آتش بس میان امریکایی ها و طالبان منعقد شود و آن ها به توافق برسند، حکومت افغانستان از موضع ضعیف تری وارد مذاکرات شده و در آنصورت وضعیت آینده غیر قابل پیش بینی خواهد بود.

به گفته سلجوقی از اینرو آتش بس در سراسر افغانستان باید یکی از شروط مذاکرات امریکا و طالبان هم باشد تا مردم این کشور هم بتوانند به مذاکرات اعتماد کنند. زیرا در حال حاضر هم جنگ و درگیری در بسیاری از ولایت های افغانستان جریان دارد.  

این عضو سابق پارلمان افغانستان در مورد دیدارهای اخیر زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان با سیاستمداران و رهبران حکومت وحدت ملی و ارتباط این دیدارها با بحث انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هم گفت: آنچه بصورت رسمی گفته شده این است که در این زمینه هم صحبت شده است.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: آنچه پشت پرده و دور از حضور رسانه ها گذشته مشخص نیست، اما به نظر می رسد آرامش نسبی که در افغانستان و میان تیم های انتخاباتی برقرار شده به این دیدارها ربط داشته باشد.

سلجوقی اظهار کرد: به هر صورت از سوی منبع رسمی خاصی عنوان نشده که خلیلزاد تلاش کرده باشد جوانب درگیر مسئله انتخابات را آرام کند، گذشته از این مهم این است که نتایج انتخابات اعلام شود و حکومت بصورت جدی کار خود را آغاز کند تا آدرس واحدی برای گفت و گو و مذاکرات صلح پیدا شود.

وی اضافه کرد: تاکیدها هم بر همین است که هرچه زودتر موضوع انتخابات خاتمه پیدا کند تا بحث مذاکرات صلح بصورت جدی پیش برود.

 

کلیدواژه