جدی 22, 1398 15:22 Asia/Kabul

دلیل اصلی سقوط چرخبال های ارتش افغانستان فرسوده بودن و نبود امکانات لازم برای بررسی و کنترل آن ها است

کارشناس نظامی افغان گفت: دلیل اصلی سقوط چرخبال های ارتش افغانستان فرسوده بودن آن ها است.

فاروق بشر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد سقوط چند فروند از چرخبال های ارتش افغانستان طی روزهای گذشته که انتقاد نمایندگان پارلمان را هم در پی داشته، اظهار داشت: چرخبال هایی که از سوی کشورهای خارجی به افغانستان داده شده مستعمل بوده و بسیاری از آن ها بیش از ده سال کار کرده اند.

وی افزود: بسیاری از کسانی که این چرخبال ها را پرواز می دهند کاملاً حرفه ای نیستند و یا از لحاظ فنی آشنایی کامل با امکانات و تجهیزات چرخبال ها ندارند و در صورت بروز مشکل نمی توانند تصمیم لازم را بگیرند.

به گفته این کارشناس سیاسی- نظامی افغان این موضوع را که طالبان ادعا می کنند این چرخبال ها را ساقط کرده اند نیز نمی توان نادیده گرفت، با وجود این عامل اصلی سقوط این چرخبال ها فرسوده بودن و نبود امکانات و پرسنل فنی برای چک و کنترل آن ها است.

فاروق بشر عنوان کرد: این چرخبال ها بصورت رایگان از سوی کشورهای خارجی در اختیار نیروهای ارتش افغانستان گذاشته شده و مشکل اساسی نبود افراد حرفه ای برای بررسی، چک و کنترل این چرخبال ها است بنابراین زمان پرواز هم مشخص نمی شود که آیا مشکلات فنی وجود دارد یا خیر.

وی اضافه کرد: هواپیماها و چرخبال ها قبل و پس از هر پرواز باید از نظر فنی بررسی شوند تا اگر مشکلی وجود دارد رفع شود بنابراین مشکل اساسی نبود آگاهی از مشکلات احتمالی چرخبال ها است و در صورتی که از خرابی آن ها آگاهی وجود داشته باشد مقامات دولت افغانستان اجازه پرواز به آن ها نمی دهند.

 

کلیدواژه