جدی 29, 1398 11:35 Asia/Kabul

علمای دینی و حکومت افغانستان باید جداً از برنامه های نفاق افکنانه در این کشور جلوگیری کرده و با متصدیان آن برخورد کنند

عالم اهل سنت افغانستان تاکید کرد: علماء و حکومت افغانستان باید جداً از برنامه های نفاق افکنانه در این کشور جلوگیری کرده و با متصدیان آن برخورد کنند.

مولوی عبدالمالک ضیایی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برخی مواضع ضد شیعی که اخیراً از سوی تعدادی از عالم نماها در افغانستان اتخاذ شده اظهار داشت: برخی از طلبه هایی که در مدارس و حوزه های عربستان سعودی تحصیل می کنند نوعی تفکر ضد شیعی پیدا می کنند اما زمانی که به افغانستان باز می گردند و فضا و شرایط را می بینند متوجه می شوند که به راه نادرستی سوق داده شده و از جاده اعتدال منحرف شده اند.

وی افزود: طی هجده سال گذشته گاهی اوقات موضع گیری های ضد شیعی از سوی برخی افراد مشاهده شده و نیروهای داعش و طالبان هم برخی از مراکز آموزشی، تبلیغی و مساجد برادران اهل تشیع را هدف قرار داده اند، اما این به ظاهر علما که در اصل فریب خورده هستند گمان می کنند که با یک سرمایه علمی خاص از خارج به افغانستان آمده اند که در حقیقت سرمایه علمی نیست بلکه فریبی است که پایه های عزت و وحدت موجود در کشور را با خطر مواجه می کند.

به گفته این کارشناس سیاسی-مذهبی افغان البته بیشتر اینگونه افراد متوجه اشتباه خود شده و با اظهار ندامت از مواضع خود عقب نشینی کرده اند، در کنار این حکومت هم از آنان تعهد گرفته که دست به نفاق افکنی نزنند در عین حال تصریح کرده کسی نمی تواند دیگران را از امر به معروف و نهی از منکر منع کند اما نفاق افکنی هم نباید در پوشش امر به معروف و نهی از منکر صورت بگیرد.

مولوی ضیایی عنوان کرد: در صورتی که افرادی آموزش های افراطی را در دیگر کشورها گذرانده باشند و بر این تصور باشند که راه شیعه اشتباه است و شیعیان نباید در افغانستان حضور و فعالیت داشته باشند سخت در اشتباهند زیرا این فکر، فکر دشمنان دین است که از زبان چنین افرادی مطرح می شود.

این عالم اهل سنت افغانستان تاکید کرد: بر اساس قانون اساسی افغانستان دو فقه جعفری و حنفی در این کشور رسمیت دارد، گذشته از آن مردم افغانستان یک ملت واحد هستند و شیعه و سنی سال ها در کنار یکدیگر بدون هیچ گونه اختلافی زندگی کرده و خواهند کرد و کسی قادر نخواهد بود که بین آن ها تفرقه اندازی کند.

به گفته مولوی ضیایی مبارزه با پدیده تفرقه افکنی در افغانستان هم باید بصورت جدی پیگیری شود، اختلافات مذهبی در برخی کشورها پایه های نظام ها و ادیان را از هم پاشیده و باید از این وقایع پند گرفت، اگر بین مسلمانان نفاق وجود داشته باشد دشمنان دین از آن سوء استفاده می کنند و طعنه آن را هم به مسلمانان می زنند.

وی اضافه کرد: در رابطه با روشنگری در این زمینه علمای آگاه، خبیر، آموزش دیده و به دور از تعصب افغانستان وظیفه خطیری دارند و در کنار آن در صورت لزوم حکومت هم می تواند از قوه قهریه استفاده کند تا جلو برنامه های تفرقه افکنانه گرفته شود.

 

کلیدواژه