دلو 01, 1398 11:59 Asia/Kabul

کنار گذاشته شدن حکومت افغانستان از مذاکرات امریکایی ها و طالبان ممکن است اوضاع را به سمت تنش و بحران بکشاند

کارشناس سیاسی افغان گفت: کنار گذاشته شدن حکومت افغانستان از مذاکرات امریکایی ها و طالبان ممکن است اوضاع را به سمت تنش و بحران بکشاند.

عبدالسمیع دره ای در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: این موضوع و پیشبرد مذاکرات امریکا و طالبان بدون در نظر داشت منافع حکومت و مردم افغانستان سبب ناخرسندی حکومت شده به گونه ا ی که در مخالفت با این سیاست امریکا قرار گرفته است و ادامه این روند ممکن است به تنش و بحران هم کشیده شود.

وی افزود: تفاهم نامه بین امریکا و طالبان نهایی و به امضا نزدیک شده و ممکن است به زودی امضا شود اما حکومت افغانستان چندان خوشبین نیست که این موضوع به مذاکرات بین افغانی منجر شود، رئیس جمهور غنی هم که می خواهد خود را مستقل نشان دهد اقبالی نسبت به این مذاکرات از خود نشان نمی دهد و این موضوع سبب ناراحتی امریکایی ها هم شده است.

به گفته این کارشناس سیاسی این وضعیت ممکن است فشار امریکا را بر حکومت افغانستان بیشتر کند، حکومت بیش از این به حاشیه رانده شود و نتایج بحث صلح هم به نوعی دگرگون شود.

دره ای در مورد برخی گمانه زنی ها در رابطه با تلاش امریکا برای تشکیل یک حکومت موقت پس از امضای توافق امریکا با طالبان و کنار گذاشته شدن بیشتر حکومت افغانستان هم گفت: این امکان وجود دارد و به عنوان راهی برای شریک کردن طالبان در قدرت به شمار می رود زیرا اگر دولت آینده برآمده از نتایج انتخابات باشد، طالبان در آن جایی نخواهند داشت.

این کارشناس افغان با بیان اینکه آنچه برای مردم افغانستان بسیار مهم است، صلح، دستاوردهای هجده سال گذشته و قانون اساسی است، اظهار امیدواری کرد که در این زمینه معامله ای صورت نگیرد.

وی در عین حال گفت: با توجه به شرایط موجود امید چندانی وجود ندارد که چنین توافقنامه هایی به صلح پایدار در افغانستان منجر شود زیرا به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک افغانستان، بازیگران بزرگ منطقه ای و جهانی همواره منافع خود را در این کشور دنبال می کنند.

دره ای تصریح کرد: ممکن است دولت امریکا برای داشتن دستاوردی در انتخابات 2020 به دنبال نهایی شدن توافق با طالبان و برقراری صلح نسبی در افغانستان باشد اما طالبان یکدست نیستند و کشورهای دیگری هم ممکن است برخی گروه های افراطی را در افغانستان پشتیبانی کنند و به ناامنی دامن بزنند.

 

کلیدواژه