توافق امریکا و طالبان برای کاهش خشونت سودی برای مردم و حکومت افغانستان ندارد
(last modified 1398-11-05T12:43:16+00:00 )
دلو 05, 1398 17:13 Asia/Kabul

توافق امریکا و طالبان برای کاهش خشونت سودی برای مردم و حکومت افغانستان ندارد از اینرو آن ها به برقراری آتش بس تاکید دارند

عضو پیشین پارلمان افغانستان گفت: توافق امریکا و طالبان برای کاهش خشونت سودی برای مردم و حکومت افغانستان ندارد از اینرو آن ها به برقراری آتش بس تاکید دارند.

صالح محمد سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: امریکا و طالبان در مورد طرحی که بر اساس آن حملات نیروهای طالبان به نیروها و کاروان های امریکایی محدود می شود و امریکایی ها هم حملات خود را علیه طالبان کاهش می دهند به توافق رسیده اند.

وی افزود: اما حکومت افغانستان از متن قضایایی که بین امریکا و طالبان در دوحه قطر می گذرد آگاهی ندارد و طبیعی است که به این شکل آن را نپذیرد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: در صورتی که امریکایی ها و طالبان حملات خود را علیه یکدیگر کاهش دهند به تبع آن خشونت ها هم کاهش می یابد اما ضمانتی وجود ندارد که خشونت علیه حکومت و مردم افغانستان هم کاهش پیدا کند.

این عضو پیشین پارلمان افغانستان اظهار داشت: کاهش خشونت قابل پیمایش و میزان آن مشخص نیست به همین دلیل مردم و دولت افغانستان آن را نمی پذیرند و بر آتش بس تاکید دارند اما تاکنون نشانه هایی از آتش بس دایمی که بتواند برای صلح و امنیت در این کشور مفید باشد، مشاهده نمی شود.

سلجوقی گفت: از همین رو برنامه صلح به دلیل نامشخص بودن از اهمیت خاصی برای مردم افغانستان برخوردار نیست زیرا حکومت در جریان مذاکرات امریکا و طالبان نیست، مذاکرات بین افغانی هم آغاز نشده و در صورتی که جنگ بین حکومت افغانستان و طالبان ادامه داشته باشد طبیعی است که خشونت ها هم کاهش پیدا کند.

وی اضافه کرد: اینکه امریکایی ها با طالبان به دور از  چشم رسانه ها و مردم مذاکره می کنند و به توافقاتی هم می رسند که کاهش خشونت را برای خودشان به دنبال دارد برای مردم و حکومت افغانستان نگران کننده است، آنچه مردم انتظار دارند پایان جنگ و آغاز مذاکرات بین افغانی است.

 

کلیدواژه