دلو 12, 1398 13:26 Asia/Kabul

اگرچه گفته می شود طالبان حملات خود را به نیروهای خارجی متوقف کرده و حملات به نیروهای افغان را کاهش داده اند اما عملاً شاهد آن نیستیم

کارشناس سیاسی افغان گفت: اگرچه گفته می شود طالبان حملات خود را به نیروهای خارجی در افغانستان متوقف کرده و حملات به نیروهای افغان را کاهش داده اند اما عملاً شاهد چنین چیزی نیستیم.

رحمت الله بیژن پور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: طالبان پیشتر مسئولیت سرنگونی هواپیمای امریکایی را در غزنی افغانستان به عهده گرفتند و اقدامات و تبلیغات این گروه در نقاط مختلف افغانستان به تناسب توان آن ها در هر منطقه ادامه دارد.

وی افزود: هنوز نشانه هایی از کاهش عملیات طالبان در افغانستان مشاهده نمی شود و فقط در بحث حملات انفجاری اخیراً شاهد اقدام خاصی نبوده ایم و این موضوع ممکن است سبب این تصور شده باشد که طالبان از شدت عملیات خود کاسته اند.

به گفته این کارشناس افغان در عین حال هم مذاکرات بین امریکایی ها و طالبان و هم ارتباطات پیدا و پنهان دولت افغانستان و طالبان و روابط دولت پاکستان با طالبان و دیگر محورها، بیانگر آن است که بازی مشترکی در حال شکل گیری است و ممکن است فعالیت های زیاد در این صحنه سبب شده باشد که طالبان فعلاً برنامه خاصی برای حملات و عملیات نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه وزارت دفاع افغانستان از افزایش و تشدید عملیات نظامی علیه طالبان خبر داده اظهار کرد: از آنجایی که حکومت افغانستان در حاشیه مذاکرات قرار گرفته و در متن حضور ندارد تلاش

می کند که فشارهای خود بر طالبان را بیشتر کند تا این گروه بر اثر فشاری که بر آن وارد می شود به دولت تمکین کند.

بیژن پور تصریح کرد: اما امریکایی ها و طالبان توجه چندانی به دولت افغانستان ندارند، از نظر طالبان این دولت محصول تصمیم های خارجی ها برای افغانستان است و از نظر امریکایی ها این دولت فرصتی برای بازی های استراتژیک و کلان است و باید اهداف خود را در حمایت از این دولت تعریف کنند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه روزنامه های غربی سال گذشته را مرگبارترین سال برای نیروهای خارجی در افغانستان خوانده اند، گفت: گزارش ها همواره به گونه ای بوده که وضعیت نیروهای خارجی در افغانستان هر سال وخیم تر از سال قبل بوده اما اگر تفاهمی میان امریکایی ها و دولت افغانستان با طالبان به میان بیاید ممکن است تغییراتی هم در روش های طالبان ایجاد شود و شدت جنگ و تعداد تلفات کاهش پیدا کند.

وی اضافه کرد: در صورتی که استراتژی تقویت بحران پایان یافته باشد که البته هنوز نشانه ای از آن مشاهده نمی شود، به یکباره حرکت های نظامی متوقف خواهد شد زیرا این بازی است که دولت ها و سازمان ها در آن نقش دارند و آن را کنترل می کنند.

 

کلیدواژه