دلو 17, 1398 14:31 Asia/Kabul
  • درخواست رهبر حزب اسلامی افغانستان از طالبان

رهبر حزب اسلامی افغانستان از گروه طالبان خواست به جای آمریکا با افغان‌ها مذاکره کند.

 گلبدین حکمتیار گفت، طالبان و افغان ها باید درباره تشکیل دولت موقت، ایجاد آتش‌بس و برگزاری انتخابات شفاف گفت وگو کنند و به توافق برسند.

وی افزود آمریکا در افغانستان شکست خورده است و دولت آن کشور تحت فشار مردم خود و جامعه بین‌المللی قرار دارد.

رهبر حزب اسلامی افغانستان با اشاره به اینکه این کشور بر اثر مداخله‌ خارجی ویران شده و نیروهای خارجی عامل بی‌ثباتی و جنگ در افغانستان هستند تاکید کرد، آمریکا باید تاوان خسارات‌ وارد شده به آن کشور را بپردازد و این موضوع در متن توافق‌نامه احتمالی نیز لحاظ شود.

سخنان رهبر حزب اسلامی افغانستان درباره آنکه طالبان بجای آمریکا،با افغان ها مذاکره کنند در چارچوب رویکردی است که در افغانستان درباره راهکار واقعی استقرار صلح در این کشور وجود دارد.

از نظر دولت،مردم،رسانه ها و گروه های سیاسی افغانستان، گفت وگوهایی که توسط دیگر کشورها با طالبان برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان انجام می شود، در پایان یافتن جنگ در این کشور موثر نخواهد بود و تنها زمانی می توان به شکل گیری برنامه آشتی ملی امیدوار بود که گفت وگوهای صلح بین افغان ها برگزار  شود.

برغم  آن که یازده دور مذاکرات بین نمایندگان گروه طالبان و آمریکا در قطر، بی نتیجه بوده است،اما این دیدگاه هم مطرح  است که حتی اگر این مذاکرات هم نتیجه بخش باشد،بدون همکاری و همراهی دولت افغانستان،امکان توقف جنگ در این کشور مهیا نمی شود و همچنان آتش خشونت و جنگ در افغانستان ادامه پیدا می کند.

به همین دلیل است که بارها مقامات ارشد دولت ،مجالس و مردم افغانستان اعلام کرد اند که گفت وگوهای آمریکا و طالبان و حتی توافق احتمالی آنان، گام پایانی برای صلح در افغانستان نیست و قفل جنگ و درگیری در این کشور تنها با کلید برگزاری مذاکرات بین طالبان و دولت کابل گشوده می شود.

دولت افغانستان بارها اعلام کرده که سیاست آمریکا در نادیده گرفتن آن کشور ازروند گفت وگوهای صلح ناشی از عدم تن دادن به واقعیت های مربوط به الزامات استقرار صلح در افغانستان است که تنها پیامد آن به تاخیرافتادن پایان جنگ در این کشور و تداوم ناامنی است.

"فضل الرحمان اوریا" کارشناس مسائل سیاسی دراین باره که خبرگزاری صدای افغان آن را منتشر کرد، معتقد است:

 «با در نظر داشتن ظرفیت‌هایی که در درون دولت افغانستان وجود دارد با همکاری فعالان سیاسی ، روند صلح این کشور را می‌توان بین الافغانی پی‌گیری کرد و نیازی به دخالت خارجی نیست.   

 این نگرانی در بین مردم و دولت افغانستان وجود دارد که آمریکا در فرایند مذاکرات صلح با طالبان وعده هایی را به نیابت از دولت کابل مطرح کند که بر خلاف قانون اساسی،حاکمیت و منافع ملی افغانستان باشد که در آن صورت مضرات چنین رویکردی از سوی کاخ سفید بیشتر از شرایط جنگ و خشونت برای مردم این کشور خواهد بود.

در چنین شرایطی، انتظار دولت افغانستان از نماینده ویژه آمریکا که نقش اصلی در گفت وگوهای صلح را دارد، آنست که از طریق این مذاکرات زمینه را برای گفت وگوهای بین الافغانی فراهم کند تا دولت و نهادهای قانونی افغانستان ضمانت های لازم برای اجرایی شدن هر گونه توافق احتمالی صلح را بر اساس مشروعیت های ناشی از قانون اساسی ارائه کنند .       

کلیدواژه