دلو 21, 1398 12:46 Asia/Kabul

اختلاف نظرات شدید میان امریکایی ها، طالبان و طرف های مختلف در دولت افغانستان در مورد مذاکرات و صلح سبب شده که این مذاکرات تاکنون با بن بست مواجه شود

کارشناس و فعال رسانه ای ایرانی گفت: اختلاف نظرات شدید میان امریکایی ها، طالبان و طرف های مختلف در دولت افغانستان در مورد مذاکرات و صلح سبب شده که این مذاکرات تاکنون با بن بست مواجه شود.

سید حسام الدین رضوی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در رابطه با گفت و گوهای امریکا و طالبان و موضوع گفت و گوهای صلح افغانستان دولت این کشور تاکنون با بحث کاهش خشونت که از سوی امریکایی ها مطرح شده موافقت نکرده و شرط آن آتش بس کامل قبل از امضای توافق است.

وی افزود: از سوی دیگر امریکایی ها پس از چندین دور مذاکره نتوانستند رهبران طالبان را به آتش بس متقاعد کنند، رهبری طالبان فقط با یک کاهش خشونت هفت تا ده روزه پیش از امضای توافقنامه موافقت کرده و پس از امضای آن قرار است که بر اساس توافق عمل می شود. برداشت ها اینگونه است که پس از امضای توافق، کاهش خشونت به این سمت می رود که طالبان مسیر امنی را برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان فراهم کنند و هنگام خروج حمله ای علیه آنان صورت نگیرد اما در دیگر مناطق این اتفاق می افتد.

به گفته این کارشناس سیاسی نکته دیگر این است که بحث کاهش خشونت شامل نیروهای افغانستانی نمی شود و طالبان به مبارزه خود با نیروهای افغان ادامه می دهند از سوی دیگر طالبان ادعا می کنند که وقتی آن ها کاهش خشونت را پذیرفته اند، امریکایی ها پیش شرط های جدیدی گذاشته اند و خواسته های خود را فراتر برده اند.

رضوی عنوان کرد: مذاکرات امریکا و طالبان در دور یازدهم خود متوقف شده و پس از این توقف شاهد افزایش حملات طالبان هستیم چنانکه هواپیمای امریکایی در غزنی ساقط شد، دو فروند هواپیمای جنگنده امریکایی در فرودگاه قندوز منهدم شد و به تازگی پنج چرخبال متعلق  به ارتش افغانستان منهدم شدند.

این فعال رسانه ای گفت: طالبان نبردهای خود در میدان را هم گسترش داده اند و طی چند هفته گذشته شاهد افزایش خشونت هستیم و به نظر می رسد که طالبان می خواهند این پیام را به امریکایی ها بدهند که اگر در مذاکره به یک جمع بندی در مورد خروج از افغانستان نرسند طالبان آنقدر توان دارند که در میدان جنگ امریکایی ها را مجبور به خروج کنند، مقامات طالبان هم اعلام کرده اند که چه در جنگ و چه در مذاکره خواستار خروج نیروهای امریکایی هستند.

رضوی یادآور شد که از سوی دیگر محمد اشرف غنی به دنبال ماندن در قدرت است و می داند که اگر امریکایی ها و طالبان به توافقی برسند ممکن است او نتواند رئیس جمهور باشد و طالبان به عنوان یک طرف مذاکره ریاست جمهوری وی را نخواهند پذیرفت، اما بر اساس نتایج اولیه انتخابات، آقای غنی برنده است و این تصور وجود دارد که نتایج نهایی هم به همین صورت باشد و وی رئیس جمهور شود.

وی اضافه کرد: اما تیم رقیب وی و تیم هایی که در انتخابات شرکت نکردند چون جایگاهی برای خود در انتخابات آینده نمی بینند به مسئله صلح علاقه بیشتری نشان می دهند تا از رهگذر آن در دولت آینده سهیم شوند، جلسات متعددی را هم در این زمینه برگزار کرده اند، در زمینه پذیرش کاهش خشونت و آتش بس میان طرفین اختلاف نظر وجود دارد و این مسایل تاکنون مذاکرات صلح را با بن بست مواجه کرده است.

 

کلیدواژه