دلو 26, 1398 15:10 Asia/Kabul

مردم افغانستان در جهاد علیه ارتش سرخ و متجاوز شوروی با دست های خالی اما با ایمان به خدا و وحدت و یکپارچگی ایستادگی کرده و این جهاد را به پیروزی رساندند

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: مردم افغانستان در طول چهارده سال جهاد علیه ارتش سرخ و متجاوز شوروی با دست های خالی اما با ایمان به خدا و وحدت و یکپارچگی ایستادگی کرده و این جهاد را به پیروزی رساندند.

عباس حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با 26 دلو سی و یکمین سالگرد خروج ارتش سرخ شوروی از افغانستان اظهار داشت: شوروی که با هدف اشغال افغانستان و دستیابی به خلیج فارس و آب های گرم به افغانستان حمله کرده بود در نتیجه جهاد مردم افغانستان شکست را پذیرفت و خسارات سنگینی را هم متحمل شد.

وی افزود: از سوی دیگر غربی ها هم به دنبال اشغال افغانستان بودند، در زمان جهاد برخی گروه های افغان را مورد حمایت قرار دادند و بعدها به بهانه ای وارد افغانستان شدند که هنوز حضور دارند و حالا

یکی از شروط طالبان در مذاکرات با امریکا خروج نیروهای امریکایی از افغانستان است تا دیگر هیچ نیروی اشغالگری در افغانستان حضور نداشته باشد.

به گفته این کارشناس سیاسی مردم افغانستان در طول تاریخ به اثبات رسانده اند که در برابر هر بیگانه ای که بخواهد این کشور را اشغال کند، وحدت و یکپارچگی این مردم را هدف قرار دهد و تمامیت ارضی و استقلال آن را زیر سوال ببرد، بصورت یکپارچه قرار می گیرند.

حسن زاده یادآور شد که در زمان جهاد علیه ارتش سرخ شوروی مردم افغانستان متحد و یکپارچه بودند و با هدف جهاد در برابر کشور بیگانه و اشغالگر قیام کرده بودند و آن را با شکست مواجه کردند اما امروز نیروهای دولتی افغانستان با گروهی به نام طالبان می جنگد که نیروهای خود را از داخل این کشور جذب کرده و حمایت خارجی را هم با خود دارد.

این فعال فرهنگی افغان عنوان کرد: مذاکرات طالبان و امریکا و توافق بر سر کاهش خشونت هم به نظر نمی رسد که دوامدار باشد ضمن اینکه ممکن است خارجی ها بخشی از نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند، اما امریکایی ها همچنان به فکر حضور دوامدار و نگه داشتن پایگاه های خود در این کشور هستند و تا زمانی که این حضور ادامه داشته باشد دستیابی به صلح دایمی دشوار است.

حسن زاده اظهار کرد: شکی نیست که گروه طالبان از سوی برخی از کشورهای خارجی حمایت می شود، حتی به نظر می رسد که خود امریکا، هم از دولت افغانستان حمایت می کند و هم از طالبان و اکنون هم تلاش می کند که به نوعی این گروه را در قدرت سیاسی افغانستان شریک کند، حمایت از طالبان توسط کشورهای مختلف هم در قالب جنگ های نیابتی صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: در صورتی که امریکا نیروهای خود را از افغانستان بطور کامل خارج کند و از دیگر گروه های تروریستی هم حمایت نکند برخی کشورهای دیگر نیز که از طالبان حمایت می کنند دست از این حمایت برخواهند داشت و مردم افغانستان خودشان برای سرنوشت خود تصمیم خواهند گرفت.

 

کلیدواژه