دلو 29, 1398 13:50 Asia/Kabul

مردم افغانستان نسبت به پیامدهای توافقنامه امریکا و طالبان و ابهامات موجود در آن نگران هستند و از جزئیات آن هم اطلاعی ندارند

کارشناس سیاسی افغان گفت: مردم افغانستان نسبت به پیامدهای موافقتنامه امریکا و طالبان و ابهامات موجود در آن نگران هستند و از جزئیات آن هم اطلاعی ندارند.

عبدالغفور ساجد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اعلم امریکا و طالبان مبنی بر پایان مذاکرات و نهایی شدن توافقنامه بین آن ها و اینکه توافقنامه به زودی امضا خواهد شد، اظهار داشت: مردم باور نداشتند که امریکا و طالبان به این زودی ها بتوانند به امضای توافقنامه نزدیک شوند و یا این مذاکرات طولانی به پایان برسد، اکنون آنچه مایه نگرانی بیشتر است رهایی پنج هزار تن از افراد وابسته به طالبان می باشد که در توافقنامه آمده است.

وی افزود: از سوی دیگر در بحث مذاکرات بین افغانی دولت افغانستان از مشروعیت لازم برای نمایندگی از مردم این کشور برخوردار نیست و مسئله انتخابات افغانستان در هاله ای از ابهام قرار دارد ضمن اینکه مشخص نیست طالبان چگونه در قدرت سیاسی افغانستان در آینده حضور خواهند داشت که این مورد نیز از نگرانی های جدی مردم و طیف مقاومت و جهاد است که در برابر طالبان جنگیده بودند. یکی از بندهای موافقتنامه امریکا و طالبان گفت و گوهای بین افغانی است که به نظر می رسد حداقل در کوتاه مدت نتایج مطلوبی نخواهد داشت.

به گفته این کارشناس سیاسی هشدارهای تیم ثبات و همگرایی مبنی بر اعلام حکومت موازی در صورتی که اعلام نتایج انتخابات بر اساس شفافیت نباشد، نیز مردم را در سردرگمی قرار داده است.

ساجد با اشاره به اظهارات مقامات ارشد طالبان در مورد حضور نمایندگان سازمان ملل و برخی کشورهای همسایه و منطقه در مراسم امضای توافقنامه و چگونگی تضمین اجرای آن هم گفت: هرچند طالبان به عنوان یک دولت آنگونه که خودشان می خواهند به رسمیت شناخته نمی شوند اما به عنوان یک طرف مذاکره و معاهده به رسمیت شناخته شده اند از اینرو برای اجرایی شدن توافقنامه نیاز به تضمین های داخلی، منطقه ای و بین المللی هم می باشد.

این کارشناس افغان اظهار کرد: به هر صورت این تنها طالبان نیستند که در افغانستان می جنگند و باعث ناامنی می شوند بلکه بیش از بیست گروه تروریستی دیگر نیز در این کشور حضور دارند ضمن اینکه در میان طالبان هم چند دستگی وجود دارد و برخی کشورها گروه های مختلف طالبان را حمایت می کنند بنا بر این همانگونه که مذاکرات امریکا و طالبان بیش از یک سال بطول انجامید به نظر می رسد که مذاکرات دولت افغانستان و طالبان هم طولانی شود که باز هم موجب نگرانی مردم است.

وی با اشاره به اظهارات مقامات طالبان مبنی بر اینکه با دولت افغانستان به عنوان یک دولت گفت و گو نخواهند کرد، عنوان کرد: حکومت وحدت ملی و ارگ ریاست جمهوری از تمام مردم افغانستان نمایندگی نمی کند، تعصب و تبعیض در آن مشاهده می شود و نیاز است که هیاتی از سران قومی، سیاسی، جامعه مدنی و نمایندگان اقشار مختلف جامعه تشکیل شود که البته هنوز مشخص نیست که آیا دولت افغانستان چنین هیاتی را خواهد پذیرفت یا خیر.

 

کلیدواژه