حوت 04, 1398 15:15 Asia/Kabul

گروه طالبان هیچ انشعابی نداشته و جدایی از این گروه در سطح افراد بوده که جایگاه و نیروی قابل توجهی ندارند

کارشناس و فعال رسانه ای افغان گفت: گروه طالبان هیچ انشعابی نداشته و جدایی از این گروه در سطح افراد بوده که جایگاه و نیروی قابل توجهی ندارند.

سید حسام الدین رضوی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر ملا عبدالمنان نیازی از کسانی که خود را مسئول یکی از شاخه های طالبان می داند، اظهار داشت: در گروه طالبان هیچ انشعابی وجود نداشته و ندارد و اینکه برخی رسانه ها در طول سال های گذشته و به خصوص پس از اعلام خبر مرگ ملاعمر رهبر سابق طالبان اعلام می کنند طالبان منشعب شده اند و یا شاخه ای انشعابی از طالبان اعلام موجودیت کرده، بیشتر شامل افرادی است که جدا افتاده از طالبان بوده و به دنبال جذب حمایت های مالی و تسلیحاتی هستند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

وی افزود: از جمله آن ها ملا رسول، ملا منصور دادا.. و ملا عبدالمنان نیازی می باشند و با نگاهی به گذشته می بینیم که ملا منصور دادا.. برادر ملا دادا.. از فرماندهان ارشد طالبان بود که در یک اشتباه مسئولیت ترور بی نظیر بوتو نخست وزیر اسبق پاکستان را به عهده گرفت، از گروه طالبان طرد شد، در مورد عبدالمنان نیازی هم خبرهایی وجود دارد که به خاطر برخی از اشتباهات و سوء استفاده های مالی و حساب هایی که در بانک های پاکستان داشته از سوی ملا عمر رانده شده است.

به گفته این کارشناس سیاسی در زمان حیات ملا عمر این افراد سکوت کردند اما پس از افشای خبر مرگ ملا عمر دستگاه های استخباراتی برخی کشورها در صدد سوء استفاده از آن ها برآمدند، به عنوان مثال زمانی که ملا رسول با شاخه تحت امرش اعلام موجودیت کرد شبکه بی بی سی بصورت گسترده خبر آن را پوشش داد و از این طریق مشخص می شود که آن ها با چه شبکه ها و سرویس هایی ارتباط دارند. اما بخش هایی از آن ها حتی پرچم داعش را بلند کردند و زمینه ساز ورود داعش در افغانستان شدند.

رضوی عنوان کرد: سپس ملا عبدالمنان نیازی به ملا رسول پیوست، ملا رسول هم بعدها به شکلی ناپدید شد که مشخص نشد کشته شده یا بازداشت شده و عبدالمنان نیازی هم فضا را مناسب دید و خود را رهبر یک شاخه از طالبان اعلام کرد که تحت رهبری ملا رسول قرار داشت، وی به کشورهای مختلف از جمله پاکستان، کشورهای عربی و خود امریکا مراجعه کرده، خانواده اش در کابل حضور دارد اما خودش اعلام جهاد کرده و باید دید این جهاد واقعاً با چه طرفی است؟

این فعال رسانه ای گفت: اعلام این جهاد در حالی است که آن ها مرتب اعلام کرده اند با امریکایی ها و دولت افغانستان مبارزه ای ندارند و صرفاً می خواهند با طالبان افغانستان مبارزه کنند. چه گروه و جریانی پشت آن ها است که طالبان افغانستان را تنها مانع خود می دانند؟ نکته دیگر این است که جایگاه آن ها چیست و چه تعداد نیرو داشته اند، حقیقت این است که جایگاه و نیروی خاصی هم ندارند و فقط گاهی در مصاحبه هایی شرکت کرده و خودی نشان داده اند.

به گفته رضوی در حال حاضر هم مخالفت یا موافقت آن ها با توافقات یا هر برنامه ای که در افغانستان وجود دارد چیزی را عوض نمی کند و کسی آن ها جدی نمی گیرد و ظرفیت برهم زدن شرایط را به نفع یا به ضرر صلح ندارند.

 

کلیدواژه