دولت ملی گرای هند به دلیل ترس از رشد جمعیت مسلمانان آن ها را تحت فشار قرار داده است
(last modified 1398-12-17T09:04:35+00:00 )
حوت 17, 1398 13:34 Asia/Kabul

حزب حاکم و ملی گرای هند از رشد جمعیت مسلمانان در این کشور نگران است به همین دلیل اقلیت مسلمان را تحت فشار قرار داده است

حزب حاکم و ملی گرای هند از رشد جمعیت مسلمانان در این کشور نگران است به همین دلیل اقلیت مسلمان را تحت فشار قرار داده و حرکت های سختگیرانه ای علیه آنان سازماندهی کرده است.

حجت الاسلام داکتر سید جواد وحیدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به متمم قانون تابعیت که در این کشور به تصویب رسیده و اعتراضاتی را هم به دنبال داشته، اظهار داشت: سرزمین پهناور هند معروف بود به سرزمین اقوام، ملل و مذاهب مختلف بود که سالیان زیادی در همزیستی بسر می بردند اما از دو دهه قبل که احزاب ملی گرا در این کشور به قدرت رسیده اند شاهد تبعیض و خشونت علیه اقلیت های دینی هستیم.

وی تصریح کرد: در این اواخر حزب ناسیونالیست یا ملی گرای حاکم در هند خودمختاری منطقه مسلمان نشین کشمیر را لغو کرد که مورد اعتراض شدید مسلمانان هم قرار گرفت. دولت حاکم همچنان به جانبداری از هندوها بحث حاکمیت هندوها بر مسجد بابری هند را تثبیت کرد که سال ها مورد اختلاف بود.

به گفته این کارشناس مذهبی افغان آخرین مورد از اعمال تبعیض علیه مسلمانان در هند هم در رابطه با حقوق شهروندی و متمم قانون تابعیت بود در حالیکه 14 درصد از جمعیت هند را مسلمانان تشکیل می دهند.

آقای وحیدی عنوان کرد: این مساله نیات ملی گرایانه و ضد مسلمانان حزب حاکم هند را نشان می دهد که از حضور و جمعیت رو به رشد مسلمانان در هند نگران است و در متمم قانون تابعیت هند آمده است به همه افرادی که از کشورهای اطراف هند وارد این کشور می شود امکان اعطای تابعیت هند وجود دارد "به جز مسلمانان".

وی اظهار کرد: این قید "به جز مسلمانان" هم خلاف روح قانون اساسی هند است که بر اساس سکولاریزم طراحی و تصویب شده و هم اعمال تبعیض علیه یک اقلیت می باشد که خلاف قوانین بین المللی است.

حجت الاسلام وحیدی گفت: طرف دیگر قضیه برخورد با معترضین به این متمم قانون است. مسلمانان هند چون آن را تبعیض آمیز می دانند بصورت قانونی یک اعتراض مدنی را به راه انداختند که با برخورد خشن پلیس هند و هندوهای افراطی مواجه شده که سکوت و نوعی همراهی دولت هند را هم به دنبال داشته است.

این کارشناس افغان یادآور شد که در این قضیه ده ها نفر کشته شده اند، تعداد زیادی زخمی و تعداد زیاد دیگری هم بازداشت شده اند، تعدادی از خانه ها و مساجد مسلمانان تخریب شده در حالیکه سکوت مرگباری را هم در جامعه بین المللی در این زمینه شاهد هستیم هرچند برخی کشورها به این وضعیت اعتراض کرده اند.

وی ابراز امیدواری کرد که کشورهای مسلمان و در راس آن سازمان همکاری کشورهای اسلامی و مجامع بین المللی حقوق بشری صدای خود را در این زمینه در دفاع از مسلمانان در هند بلند کنند.

 

کلیدواژه