حوت 19, 1398 15:44 Asia/Kabul

رهبران سیاسی افغانستان که بر سر نتایج انتخابات ریاست جمهوری اختلاف پیدا کرده اند بالاخره آرام می شوند اما شرایط پیش آمده به وجهه بین المللی افغانستان آسیب می رساند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: رهبران سیاسی افغانستان که بر سر نتایج انتخابات ریاست جمهوری اختلاف پیدا کرده اند بالاخره باهم کنار می آیند یا آرام می شوند اما شرایط پیش آمده به وجهه بین المللی افغانستان آسیب می رساند.

بصیر احمد دانشیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در هرات با اشاره به تعویق موقت مراسم تحلیف محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله با دخالت مقامات امریکایی که هر کدام بصورت جداگانه و به عنوان رئیس جمهور می خواستند آن را برگزار کنند، گفت: اینکه رهبران سیاسی افغانستان خودشان نمی توانند امور سیاسی کشور را پیش ببرند و برای آرام کردن آن ها، فروکش کردن اختلافات و حضورشان در قدرت پای خارجی ها و مداخله آن ها به کشور باز می شود جای شرمساری دارد.

وی یادآور شد: امروز قرار بود محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله هر کدام بصورت جداگانه مراسم تحلیف ریاست جمهوری را برای خود برگزار کنند که باعث نگرانی مردم شده بود. به نظر نمی رسد که دو مراسم تحلیف برگزار شود زیرا جریان های درگیر قضیه تنها درپی کسب منافع حزبی و قومی خود هستند و قربانیان چنین کشمکش هایی مردم افغانستان می باشند.

به گفته این کارشناس افغان وجهه سیاسی افغانستان در سطح بین المللی روز به روز ضعیف تر می شود و این به دلیل موضع گیری های سیاستمداران افغانستان است، در این موضوع هم گمان می رود با مداخله خارجی ها مدعیان قدرت تن به مذاکره و چانه زنی برای کسب منافع بدهند.

دانشیار اظهار کرد: اینکه خارجی ها بیایند و برای کشوری که سابقه تاریخی طولانی دارد میانجی گری و طرفین را به خویشتن داری دعوت کنند مایه شرم است، البته سیاستمداران دلسوزی هم در افغانستان هستند که رهبران درگیر صدای آن ها را نمی شنوند و این باعث شده که مقامات امریکایی یا برخی از مسئولان سفارتخانه های خارجی پادرمیانی کنند.

این استاد دانشگاه در هرات با اشاره به اینکه در جلسات نمایندگان خارجی با حضور محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله پیشنهاد شده که چهل درصد از قدرت آینده در اختیار عبدالله عبدالله قرار بگیرد که شامل مسئولیت های امنیتی هم می شود عنوان کرد: به نظر می رسد که سیاسیون به هر صورت دیر یا زود کوتاه می آیند اما نکته مهم این است که با این وضعیت وجهه بین المللی مردم افغانستان آسیب می بیند.

دانشیار عنوان کرد: اگر اهداف تمام گروه ها منافع ملی باشد باید به حفظ وجهه بین المللی افغانستان هم فکر کنند، از سوی دیگر اختلافات میان رهبران این سوال را در ذهن مردم متبادر می کند که وقتی آن ها با خود کنار نمی آیند چگونه مشکلات کشور را حل می کنند.

وی با بیان اینکه به هر صورت مراسم تحلیف ریاست جمهوری هم به شکلی برگزار خواهد شد اما مردم افغانستان کسانی را که به وجهه آن ها در سطح جهان آسیب رسانده اند، نمی بخشند، اظهار امیدواری کرد در افغانستان یک سیستم کارآمد روی کار بیاید که بتواند پاسخگوی مسایل انتخابات باشد و وضعیتی پیش بیاید که صلح و ثبات و آرامش مردم این کشور تامین شود.

 

کلیدواژه