رقابت اشرف غنی و عبدالله عبدالله برای همراه داشتن امریکایی ها با خود
(last modified 1398-12-25T10:44:46+00:00 )
حوت 25, 1398 15:14 Asia/Kabul

به نظر می رسد که هم اشرف غنی و هم عبدالله عبدالله تلاش می کنند در بازی که به راه افتاده امریکا را با خود داشته باشند و در این خصوص باهم رقابت کنند

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان گفت: به نظر می رسد که هم اشرف غنی و هم عبدالله عبدالله تلاش می کنند در بازی که به راه افتاده امریکا را با خود داشته باشند و در این خصوص باهم رقابت کنند.

سید حسین اشراق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری تصریح کرد: عبدالله عبدالله پیشتر عنوان کرده که آزادی پنج هزار زندانی طالبان کار درستی است و اشرف غنی هم که در ابتدا با آزادی بدون قید و شرط زندانیان طالبان که در توافقنامه امریکا و این گروه درج شده مخالفت کرده بود، پس از انجام مراسم تحلیف دستور آزادی آنان را صادر کرد. این مسایل و رقابت ها باعث شده که آنان در موضع گیری های نوسانی قرار داشته باشند.

رئیس موسسه تحقیقات و مطالعات نبراس عنوان کرد: بازی به گونه ای از سوی برخی حلقه های بیرونی مهندسی شده که دو طرف یعنی تیم ثبات و همگرایی و تیم دولت ساز با یکدیگر تنش بیشتری داشته باشند تا یک منطق راه سومی پذیرفته شود.

وی افزود: اکنون باید دو طرف هشیاری به خرج دهند، کثرت گرایی افغانستان را در نظر بگیرند، واقعیت های انتخابات را از نظر دور نداشته باشند و زمینه یک نوع سازش منطقی را به وجود بیاورند در غیر اینصورت دو طرف ضعیف می شوند و زمینه را برای ایجاد یک طرف سومی که احتمالاً حکومت موقت یا چیزی شبیه آن است فراهم می شود.  

گفتنی است که اگرچه صحبت از آزادی زندانیان طالبان بوده و دستور آزادی مشروط پنج هزار زندانی طالبان از سوی اشرف غنی صادر شده اما برخی منابع خبری اعلام کرده اند آزادی آنان که قرار بود از روز گذشته (شنبه) آغاز شود به دلیل اختلافات بین این گروه و دولت افغانستان به تأخیر افتاده است.

برخی منابع نوشته اند دولت افغانستان به دلیل اینکه طالبان حاضر نیست در خصوص بازنگشتن زندانیانی که آزاد می شوند به میدان جنگ ضمانت بدهد آزادی این  افراد با تاخیر مواجه شده است.

 

کلیدواژه