حوت 26, 1398 14:56 Asia/Kabul

خارجی ها بین سیاستمداران افغان و هواداران آن ها تفرقه افکنی می کنند و حضور آن ها به خیر و صلاح مردم افغانستان نیست

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: خارجی ها بین سیاستمداران افغان و هواداران آن ها تفرقه افکنی می کنند و حضور آن ها به خیر و صلاح مردم افغانستان نیست.

عبدالبصیر حقجو در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: آن ها نمی خواهند افغانستان روی آرامش ببیند و امنیت، عدالت، شفافیت و حقوق شهروندی در این کشور مورد توجه قرار بگیرد بنابراین حضورشان به خیر و صلاح این مردم نبوده و نیست.

رئیس شورای ژورنالیستان ولایت بدخشان افغانستان یادآور شد که مذاکرات امریکا و طالبان بیش از یک سال قبل آغاز شد و سرانجام با یک توافق به پایان رسید، وزیر خارجه امریکا هم گفته که برخی مسایل در این مذاکرات محرمانه بوده به همین دلیل طالبان هم می گویند طرف معامله و مذاکره آن ها امریکا است نه دولت افغانستان، آنان دولت افغانستان را به رسمیت نمی شناسند و شروط این دولت در رابطه با آزادی پنج هزار زندانی طالبان را رد کرده اند و تاکید دارند که با امریکا توافق کرده اند و زندانیان آن ها هم باید از سوی امریکا آزاد شوند.

وی در مورد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان افغانستان و نتیاج آن و جنجال های پس از آن هم گفت: انتخابات ناقص و مملو از تقلب بود و از آنجا که روند آن از قبل دچار اشکال بود مردم بصورت گسترده در آن شرکت نکردند و به آراء کسانی هم که شرکت کردند دستبرد زده شد.

حقجو تصریح کرد: حرکات و اقدامات خارجی هایی که دم از همکاری با افغانستان می زنند این گفته ها را به اثبات می رساند. آن ها اهداف خود را در افغانستان دنبال می کردند و از این پس هم نمی خواهند در این کشور هزینه کنند ضمن اینکه بیشتر از این توان مقاومت و ماندن در منطقه را ندارند و جایگاه خود را از دست داده اند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: مردم افغانستان باید در یک اجماع ملی شامل احزاب سیاسی، طالبان و اقوام مختلف که برای کشور زحمت کشیده اند و در تاریخ، جهاد و حکومت داری سهم داشته اند گردهم جمع شوند و با رعایت عدالت و مشارکت در حکومت نقش داشته باشند زیرا حکومت یکطرفه یا دو طرفه راه به جایی نمی برد.

وی اضافه کرد: امریکا هم در گفتار و رفتار خود صداقت نداشت، جریان انتخابات اخیر هم این موضوع را به اثبات رساند، افرادی را که در افغانستان بر سر کار آورد افراد کارآمدی نبودند، افرادی هم که از سوی دولت در مناطق و ادارات مختلف منصوب شدند کارآمد نبوده و انتصاب ها هم عادلانه نبوده است. سیاستی هم که شفاف، عادلانه و صادقانه نباشد ناکام می ماند و مردم بالاخره راه خود را خواهند پیمود.  

 

کلیدواژه