حوت 28, 1398 17:22 Asia/Kabul

برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، تمام مردم، رسانه ها، علما و روحانیون و دستگاه ها باید بسیج شوند و همکاری کنند

مقام وزارت صحت عامه افغانستان تاکید کرد: برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، تمام مردم، رسانه ها، علما و روحانیون و دستگاه ها باید بسیج شوند و همکاری کنند. 

توحید شکوهمند معاون سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: این وزارت از ابتدای شیوع ویروس کرونا تدابیر ویژه پیشگیرانه را در مبادی ورودی و فرودگاه های افغانستان اتخاذ کرد و تیم های غربالگری در این مکان ها مستقر شدند، در هر ولایت هم مکان ها و بسترهایی برای موارد احتمالی قرنطینه ایجاد شد که افراد مشکوک تا وقتی که جواب تست های آزمایشگاهی شان مشخص می شود به آنجا منتقل شوند و برای موارد احتمالی مثبت هم واحدهای جداسازی در نظر گرفته شد.

وی اظهار داشت: در صورتی که مشاهده شود موارد ابتلا افزایش می یابد تعداد بسترها افزایش خواهد یافت و در صورتی که وضعیت اضطراری اعلام شود نیز تدابیر ویژه آن وضعیت اتخاذ خواهد شد.

این مقام وزارت صحت عامه افغانستان عنوان کرد: در کابل پایتخت افغانستان آزمایشگاه مرکزی قادر است نمونه های ارسالی از ولایت ها را آزمایش کرده و جواب آن ها را مشخص کند، با قول مساعدی هم که سازمان جهانی بهداشت داده امکان انتقال کیت های تشخیص به برخی ولایات دیگر هم فراهم خواهد شد تا از اتلاف زمان در تشخیص بیماری جلوگیری شده و امکانات درمان برای افراد مبتلا فراهم شود.

شکوهمند با اشاره به برخی گزارش ها مبنی بر اینکه آمار مبتلایانی که از سوی وزارت صحت عامه افغانستان اعلام می شود واقعی نیست و این آمار بیشتر از این ها است، عنوان کرد: اکنون زمان اعتماد است، وزارت صحت عامه هم در اعلام های خود صادق است و پیامدهای آن را می پذیرد و زمانی که آمار هر روز بروز می شود به این معنی است که پنهان کاری صورت نمی گیرد.

معاون سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان در مورد انتقاد والی هرات از نرسیدن بودجه لازم به این ولایت برای مقابله با کرونا در حالیکه هرات از ولایت های درگیر است و وزارت صحت عامه افغانستان هم بودجه ای را برای مقابله اختصاص داده است، عنوان کرد: در شرایط فعلی نیاز به همکاری مشترک و تعهد جمعی داریم. روند اداری آنچه که وزارت صحت عامه برای ولایت هرات در اختیار داشت در 14 حوت (اسفند) انجام شد و به هرات فرستاده شد. وی از مردم ولایت هرات هم به خاطر رعایت توصیه های بهداشتی که از سوی وزارت صحت عامه شده، تشکر و قدردانی کرد.

شکوهمند یادآور شد: وزارت صحت عامه افغانستان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برنامه های متعدد از جمله برنامه های آگاهی دهی را به کمک رسانه ها انجام می دهد، این یک مسئولیت مشترک است و وزارت صحت عامه به تنهایی نمی تواند جلو انتشار این ویروس را بگیرد. همکاری مردم، رسانه ها و علما هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی تاکید کرد که مردم از اجتماعات و گردهمایی ها پرهیز کنند، از تماس با سطوح خودداری کنند و روزانه ده ها بار دست های خود را با آب و صابون بشویند تا از ابتلا و شیوع این ویروس جلوگیری کنند.

 

کلیدواژه