حمل 23, 1399 14:15 Asia/Kabul

به نظر می رسد امریکایی ها مایل هستند نفاق و شقاق میان طرف های سیاسی در افغانستان ادامه پیدا کند تا زمینه ورود طالبان به قدرت سیاسی این کشور فراهم شود

کارشناس سیاسی افغان گفت: به نظر می رسد امریکایی ها مایل هستند نفاق و شقاق میان طرف های سیاسی در افغانستان ادامه پیدا کند تا زمینه ورود طالبان به قدرت سیاسی این کشور فراهم شود.

احمد سعیدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به نقش امریکا در افغانستان اظهار داشت: امریکایی ها نه به دمکراسی باور دارند و نه به آزادی و فقط به دنبال منافع خود هستند، حتی در صورتی که افرادی مانند بن لادن و ملا عمر هم بتوانند منافع آنان را تامین کنند با آن ها مشکلی نخواهند داشت و مبارزه با تروریسم و امثال این ها برای امریکا ابزاری بیش نیست.

وی تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که امریکایی ها بخواهند با طولانی شدن بحران سیاسی در افغانستان طالبان را روی کار بیاورند مشروط به اینکه طالبان فقط منافع امریکا را دنبال کند و در صورتی که بتواند چنین تعهدی را از طالبان بگیرد این گروه را بر سر قدرت خواهد آورد.

این دیپلمات سابق افغان با اشاره به جنجال های انتخاباتی در افغانستان هم گفت: انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برنده ای نداشته و کمیسیون انتخابات بر اساس تقلب محمد اشرف غنی را برنده اعلام کرده است، آقای غنی هم به شخصیت های سیاسی و مذهبی داخل افغانستان کمتر باور دارد و بیشتر فشارهای خارجی ها و به ویژه امریکایی ها بر وی تاثیرگذار است.

به گفته سعیدی در شرایط پیش آمده بهتر بود که بزرگان سیاسی و جهادی افغانستان و جمعی از نمایندگان پارلمان که با اشرف غنی دیدار داشتند شرایط موجود را به او گوشزد می کردند تا به توافق و تفاهم با طرف مقابل خود تن دهد تا مشکلات پیش آمده حل و فصل شود، از طرف دیگر اگر آقای عبدالله آن گونه که گفته کابینه خود را هم تشکیل داده و اعلام کند به بحران موجود می افزاید و در عین حال می تواند فشاری هم بر آقای غنی وارد کند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: با شیوع ویروس کرونا تا حدی برای عبدالله عبدالله محدودیت ایجاد شده به گونه ای که او نمی تواند گردهمایی های مردمی و اعتراضات مدنی را سازماندهی کند و این به نفع اشرف غنی تمام شده است.

وی اظهار کرد: عبدالله عبدالله و تیمش به لحاظ مردمی توان فراوانی دارد اما شیوع کرونا جلو او را گرفته و در شرایط فعلی امکان سازماندهی تجمعات نیست ضمن اینکه مردم دیگر آمادگی جنگ داخلی را ندارند اما موضوع برای عبدالله حیثیتی شده و بعید است کوتاه بیاید در عین حال به نظر می رسد اشرف غنی در روزهای اخیر تلاش کرده که از میان تیم آقای عبدالله افرادی را جذب کند البته بعضی از سیاستمداران هم نان به نرخ روز خور هستند و اگر آقای غنی موفق به این کار شود می تواند عبدالله را با مشکلاتی مواجه کند.

سعیدی گفت: اما در صورتی که اشرف غنی و عبدالله باهم کنار بیایند و یک حکومت فراگیر تشکیل دهند که حمایت جهانی را داشته باشد و کشورهای همسایه و منطقه هم نقش مثبت خود را در قضایای افغانستان داشته باشند به نفع این کشور خوهد بود که در آن صورت طالبان هم می توانند وارد مذاکره شده و در دولت سهیم شوند که این سناریو در شرایط فعلی بعید به نظر می رسد.

وی اضافه کرد: یک سناریوی دیگر می تواند این باشد که طالبان به کمک امریکایی ها بر افغانستان مسلط شوند و آن هایی که بر سر قدرت هستند بگریزند، نیروهای مقاومت هم در کنار یکدیگر قرار بگیرند و افغانستان بسوی تجزیه پیش برود که این موضوع هم بعید به نظر می رسد.

 

کلیدواژه