حمل 31, 1399 12:28 Asia/Kabul

طرح آموزش از راه دور یا "بدیل خدمات آموزشی" از سوی وزارت معارف افغانستان و با همکاری رادیو و تلویزیون ها آغاز شده و دانش آموزان بصورت جدی آن را دنبال کنند

سخنگوی وزارت معارف افغانستان اعلام کرد: طرح آموزش از راه دور یا "بدیل خدمات آموزش" از سوی این وزارت و با همکاری رادیو و تلویزیون ها آغاز شده و دانش آموزان بصورت جدی آن را دنبال کنند.

نوریه نزهت نجرابی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: به دلیل شیوع ویروس کرونا تمامی مراکز آموزشی دولتی و خصوصی افغانستان تعطیل است به همین دلیل وزارت معارف افغانستان برای بازنماندن دانش آموزان از تحصیل و مدیریت زمان آنان طرح آموزش از راه دور را روی دست گرفت.

وی افزود: این طرح از سه طریق اجرا می شود، مضامین علوم ساینسی از طریق تلویزیون ها و مضامین علوم اجتماعی از طریق رادیوها ارایه می شود که از طریق اینترنت نیز قابل دستیابی است و در مناطقی که دانش آموزان دسترسی به امکانات تلویزیون، رادیو و اینترنت ندارند آموزش ها به گروه های کوچک چند نفری و در فضای باز ارایه می شود، روش خودآموزی نیز در بعضی مضامین مد نظر است.

سخنگوی وزارت معارف افغانستان با اشاره به برخی انتقادها از ارایه آنلاین و اینترنتی آموزش ها با توجه به اینکه بسیاری از شهروندان به این امکانات دسترسی ندارند اظهار داشت: در این خصوص برداشت اشتباهی صورت گرفته و در حقیقت طرح اصلی ما طرح آنلاین و اینترنتی نیست براساس طرح بدیل خدمات آموزشی، این آموزش ها از طریق رادیو و تلویزیون و گروه های کوچک ارایه می شود اما آموزش های تلویزیونی و رادیویی در یک اپلیکیشن در اینترنت هم بارگذاری می شود تا کسانی که امکانات لازم را دارند از این طریق هم به این آموزش ها دسترسی داشته باشند.

نجرابی تاکید کرد: خواست ما از دانش آموزان این است که برنامه های آموزش از راه دور را بصورت جدی دنبال کنند، زمان را به درستی مدیریت کرده و از تعطیلی ها استفاده درست کنند و از خانواده ها هم می خواهیم که فرزندان خود را به پیگیری این آموزش ها تشویق کنند.     

وی در مورد برخی نگرانی ها در مورد احتمال اخلال در پرداخت حقوق معلمان هم گفت: حقوق معلمان رسمی در زمان معین خود پرداخت می شود اما با معلمان حق الزحمه 27 ولایت سردسیر برای امسال قرارداد منعقد نشده زیرا قبل از شروع سال تحصیلی مدارس این ولایت ها به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بود. در مورد حقوق معلمان حق الزحمه ولایت های گرمسیر هم پیشنهادی به ریاست جمهوری فرستاده شده که تصمیم لازم در مورد آن اتخاذ خواهد شد.

 

کلیدواژه