ثور 02, 1399 11:33 Asia/Kabul

قانون اساسی افغانستان صلاحیت های بسیاری به رئیس جمهور داده و سیاستمداران مطرح این کشور تلاش دارند به هر نحو ممکن این صلاحیت ها را محدود و مهار کنند

کارشناس و فعال رسانه ای افغان گفت: قانون اساسی افغانستان صلاحیت های بسیاری به رئیس جمهور داده و سیاستمداران مطرح این کشور تلاش دارند به هر نحو ممکن این صلاحیت ها را محدود و مهار کنند.

صدیق الله توحیدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: جنجال بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی هم در حقیقت جنجال بین دو فرد نیست بلکه بحث همین صلاحیت های زیاد و تلاش برای محدود کردن آن است و گفت و گوهای طرفین برای رسیدن به تفاهم نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.

وی افزود: از زمانی که نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام شد و پس از آن اشرف غنی و عبدالله عبدالله هر کدام به عنوان رئیس جمهور مراسم تحلیف خود را برگزار کردند، گفت و گوها بین دو طرف هم بصورت مستقیم یا غیر مستقیم ادامه داشته و پیشنهادات مختلفی هم از سوی طرفین مطرح شده که در هر دو گروه مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته این کارشناس افغان تیم ثبات و همگرایی به ریاست عبدالله عبدالله پس از رایزنی های زیاد طرحی را آماده کرد که بر اساس آن تیم آقای عبدالله علاوه بر ریاست شورای عالی مصالحه باید 40 درصد یا بیشتر از آن اعضای کابینه را معرفی کند و اینکه رهبر و معاونان تیم ثبات و همگرایی باید عضو شورای امنیت ملی افغانستان باشند و برخی موارد دیگر هم لحاظ شود که این طرح هنوز در داخل تیم ثبات و همگرایی مورد بحث است و آن ها می خواهند ابتدا هم تیمی های خود را قانع کنند تا پس از آن طرح به حکومت سپرده شود.

توحیدی عنوان کرد: حکومت حاضر است که عبدالله عبدالله 40 درصد از اعضای کابینه را معرفی کند اما با سرسختی مقاومت می کند که تقسیم قدرت سیاسی میان دو نفر صورت نگیرد، طرفداران آقای غنی می گویند باید بر اساس قانون اساسی عمل شود اما تیم عبدالله عبدالله می گوید که در روند انتخابات قانون اساسی مد نظر گرفته نشده و اعلام نتایج انتخابات در آن زمان قانونی نبوده است.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: با فشارهایی که بر دو طرف وارد می شود آن ها بالاخره مجبور خواهند شد که روی یک برنامه مشترک توافق کنند چون اشرف غنی اجازه حمله به عبدالله را توسط نیروهای نظامی ندارد و عبدالله نیز نمی تواند با فشار نظامی آقای غنی را از ارگ بیرون کند. از سوی دیگر روند صلح افغانستان روندی حیاتی است بنابراین دو طرف باید روی یک نقشه راه به توافق برسند تا مذاکرات بین افغانی آغاز شود.

وی یادآور شد مذاکره کنندگان دو طرف باهم صحبت هایی داشته اند و گروه میانجی گران هم با هر دو شخصیت سیاسی بصورت مستقیم در تماس قرار دارند اما نکته اصلی نگاه به قدرت در افغانستان است، قانون اساسی افغانستان با تمام نکات مثبتی که دارد از آزادی های سیاسی گرفته تا حقوق شهروندان اما در مورد صلاحیت ها، بیشتر صلاحیت ها در اختیار رئیس جمهور است به همین دلیل مشکل منازعه قدرت به وجود می آید.

توحیدی تصریح کرد: نظام افغانستان براساس قانون اساسی ریاستی است نظامی که رئیس جمهور باید در برابر مردم مکانیزم پاسخگویی منظم داشته باشد اما در قانون اساسی موجود افغانستان رئیس جمهور حق دارد به کسی صلاحیت بدهد و به کسی ندهد و جتی معاونانش هم دارای صلاحیت های مشخص و قانونی نیستند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: در انتخابات سال 2014 این انحصار قدرت به شکلی شکسته شد و با ایجاد حکومت وحدت ملی پست ریاست اجرایی هم به میان آمد که به نوعی توانست اشرف غنی را مهار کند اما آقای غنی که در طول پنج سال گذشته ریاست اجرایی را مزاحم خود می دید اکنون حاضر است به هرچیزی تن دهد اما صلاحیت هایش محدود نشود.

توحیدی همچنان خاطرنشان کرد: در کشور کثیر القومی مانند افغانستان رئیس جمهوری که مورد حمایت همه باشد وجود نخواهد داشت و در حال حاضر هم بحث کشمکش میان دو شخص نیست بلکه بحث این است که صلاحیت و قدرت هر کسی که به عنوان رئیس جمهور بر سر کار می آید باید محدود شود.

وی اضافه کرد: یکی از مسایل دیگر در بحث منازعه قدرت در افغانستان نگاه قوم محور به انتخابات ریاست جمهوری است و با وجود اینکه انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود اما نگاه این است که رئیس جمهور باید از قوم پشتون باشد و برای اینکه دیگر اقوام هم در قدرت سهم داشته باشند نگاه حکومت این است که اعضای کابینه از دیگر اقوام تعیین می شوند در حالیکه وزارت با موضوع اقتدار سیاسی متفاوت است.

 

کلیدواژه