ثور 07, 1399 14:48 Asia/Kabul

داعش و فاطمیون پدیده های قابل قیاس و یا در کنار هم نیستند و کسانی که این قیاس را انجام می دهند و یا آن ها را در کنار هم قرار می دهند طبعاً اهدافی را از این اقدام دنبال می کنند

کارشناس سیاسی و پژوهشگر افغان گفت: داعش و فاطمیون پدیده های قابل قیاس و یا در کنار هم نیستند و کسانی که این قیاس را انجام می دهند و یا آن ها را در کنار هم قرار می دهند طبعاً اهدافی را از این اقدام دنبال می کنند.   

سید حسین اشراق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به پخش یک آگهی تبلیغاتی از برخی تلویزیون های خصوصی افغانستان که در آن پرچم های داعش و لشکر فاطمیون در کنار هم قرار داده شده و اقدامات آن ها خلاف منافع مردم افغانستان عنوان می شود، اظهار داشت: آگهی ها و تبلیغات و درخواست پخش آن ها به رسانه ها در بدل پول داده می شود، اما کسانی که اعلان های تجارتی را به رسانه ها می دهند حتماً اهدافی را از آن دنبال می کنند.

وی افزود: طبیعی است کسانی که پدیده های های غیر قابل قیاس را به عنوان پدیده های قابل قیاس مطرح می کنند طبعاً اهدافی از آن دارند به عنوان مثال در افغانستان و برخی دیگر از کشورهای اسلامی خطر داعش برای همگان مشخص است، اما برخی جریان ها که فلسفه وجودی خاص دارند و در یک جغرافیای خاص فعالیت های خود را بصورت تعریف شده پیش می برند نباید با گروهی مانند داعش مقایسه شوند و اگر به گونه ای عنوان شود که این جریان ها در جغرافیای دیگری هم فعالیت می کنند، اهداف مغرضانه ای از این مسئله پیگیری می شود.

به گفته رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نبراس مثلاً اگر عنوان شود که فاطمیون در افغانستان فعالیت دارند و این موضوع بزرگنمایی هم بشود در حالیکه چنین نیست، حتماً مشکلاتی را به بار می آورد.

اشراق اظهار کرد: کسانی که این بحث ها را دنبال می کنند در اهداف کلان دیگری در تقابل با یکدیگر قرار دارند و می خواهند فعالیت برخی جریان ها را بزرگنمایی کنند. در افغانستان چیزی تحت عنوان فعالیت فاطمیون مشاهده نمی شود در حالیکه گروه تروریستی داعش در افغانستان هم عملیات نظامی دارد هم عملیات انفجاری دارد و ده ها عملیات تخریبی انجام داده و عملاً با دولت این کشور و بسیاری از دولت های اسلامی دیگر درگیر است.

این کارشناس سیاسی گفت: دولت افغانستان هم مشکلات خود را دارد و دولت های حامی این دولت نیز چندان به نقطه نظرات آن توجه ندارد ضمن اینکه بحث هایی مانند بازار آزاد و آزادی بیان در این کشور وجود دارد و اینگونه عنوان می شود که چنین اعلان هایی جنبه تجارتی دارد و برخی رسانه ها که اقدام به پخش آن ها می کنند پول دریافت می کنند، به همین دلایل این موضوعات چندان پیگیری نمی شود.

وی اضافه کرد: نهادهایی هم که مسئول هستند و باید مسئولانه عمل کنند دیر متوجه تبعات منفی پخش چنین مسایلی از رسانه ها می شوند.

 

کلیدواژه