ثور 08, 1399 10:56 Asia/Kabul

تلاش های موجود امیدواری ها را نسبت به جستجوی یک راه حل سیاسی برای پایان جنجال ها میان تیم های مطرح انتخاباتی در افغانستان افزایش داده است

کارشناس سیاسی افغان گفت: تلاش های موجود امیدواری ها را نسبت به جستجوی یک راه حل سیاسی برای پایان جنجال ها میان تیم های مطرح انتخاباتی در افغانستان افزایش داده است.

عبدالسمیع دره ای در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: دو سلیقه متفاوت که میان رهبران افغانستان در رابطه با بحث حکومت به میان آمده قابل حل است و تلاش هایی که جریان دارد امیدواری ها را در رابطه با رسیدن به یک راه حل دقیق سیاسی  بیشتر می کند.

وی افزود: البته شرایط به گونه ای نیست که مشکل کلانی برای افغانستان به وجود آید ما هنوز در یک ثبات سیاسی مطمئن قرار داریم و به نظر نمی رسد که طرف های سیاسی وضعیت را به سمتی پیش ببرند که یک بن بست واقع شود، بدون شک به جز رسیدن به یک راه حل سیاسی راه دیگری وجود ندارد و طرفین ناگزیر از جستجوی یک راه حل سیاسی هستند.

به گفته این کارشناس سیاسی اگرچه در انتخابات مشکلاتی پیش آمد اما اکنون که بازگشت به عقب ممکن نیست، به نظر می رسد امکان ایجاد یک حکومت مشارکتی که بتواند خواسته های دو طرف را برآورده کند وجود دارد.

دره ای با اشاره به ایجاد حکومت وحدت ملی در دوره قبل و اینکه قرار بود صلاحیت ها بصورت برابر تقسیم شود در حالیکه عبدالله عبدالله از عملکردهای خودسرانه آقای غنی و انتصاب برخی مسئولان بدون توجه به نظر طرف مقابل انتقاد داشت، گفت: با توجه به اینکه عبدالله عبدالله به اشرف غنی اعتماد ندارد تلاش می کند که ضمانت های معتبری را از سوی جامعه جهانی کسب کند و با آن ضمانت ها به سوی تفاهم برود.

وی اظهار کرد: در صورتی که جامعه جهانی این ضمانت ها را به عبدالله عبدالله ارایه کند آقای اشرف غنی به تنهایی و بدون حمایت جامعه جهانی نخواهد توانست یکجانبه عمل کند. البته اگر در زمان حکومت وحدت ملی هم جامعه جهانی به ضمانت های خود پایبند می بود اکنون آقای عبدالله با این شدت به دنبال این ضمانت ها نبود.

دره ای با اشاره به طرح موضوع ایجاد صدارت در نظام سیاسی افغانستان که مستلزم برگزاری لویه جرگه و تعدیل در قانون اساسی است، گفت: با توجه به عملکردی که از اشرف غنی سراغ داریم به نظر نمی رسد که حتی اگر وی چنین چیزی را بپذیرد آن را عملی کند، البته گمان نمی رود که مسئله صدارت برای آقای عبدالله چندان مهم باشد او بیشتر به دنبال ایجاد ثبات سیاسی است.

در شرایط کنونی مسئله صلح هم از مسایل اساسی افغانستان است و در صورتی که آقای عبدالله بتواند این روند را به خوبی پیش ببرد موفقیت بزرگی خواهد بود.

 

کلیدواژه