ثور 09, 1399 10:38 Asia/Kabul

تکیه به ارزش های دینی و وحدت و یکپارچگی مردم از عوامل اصلی پیروزی جهاد مردم افغانستان علیه شوروی متجاوز بود

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: تکیه به ارزش های دینی و وحدت و یکپارچگی مردم از عوامل اصلی پیروزی جهاد مردم افغانستان علیه اتحاد جماهیر  شوروی متجاوز بود.

حجت الاسلام محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن تبریک هشتم ثور (اردیبهشت) بیست و هشتمین سالروز پیروزی مجاهدین افغان علیه ارتش متجاوز شوروی و حکومت دست نشانده وقت در افغانستان اظهار داشت: تکیه به ارزش های دینی و مذهبی از عوامل مهم قیام و پیروزی مردم افغانستان علیه ابرقدرت شرق بود. مردم افغانستان مسلمان، مومن و شدیداً معتقد به ارزش های اسلامی هستند و زمانی که دیدند برخی از ارزش های دینی و مذهبی و ارزش های اخلاقی از سوی متجاوزین و دست نشانده های آنان نادیده گرفته می شود، دست به قیام تاریخی و سرنوشت ساز زدند که در دنیا کم نظیر بود.

وی افزود: نکته دیگر وحدت و یکپارچگی مردم بود که تاثیر بسزایی داشت و عامل وحدت مردم هم اسلام و ایمان آنان بود و پیروان مذاهب مختلف کشور و همه اقوام و طوایف آن بدون کوچکترین تعصب و جدایی طلبی به خاطر اسلام و ارزش های دینی دست به دست هم داده و مجاهدین افغان در سنگر واحد در برابر دشمن مبارزه کردند.

این کارشناس افغان یادآور شد: ابرقدرت شرق در نظر داشت همانگونه که کشورهای آسیای میانه را بلعیده بود افغانستان را هم ازآن خود کند که این موضوع آن را به آب های گرم نزدیکتر می کرد اما مردم افغانستان توانستند با تکیه به ارزش های دینی و مذهبی و اتحاد و یکپارچگی خود ارتش متجاوز شوروی را که از ارتش های بسیار قوی جهان بود در جبهه های مختلف مغلوب کرده و شکست دهند و آن را از اهداف خود بازدارند که سرانجام نیروهای شوروی با حالت مفتضحانه ای کشور را ترک کردند.

مختاری با اشاره به حضور نیروهای خارجی در افغانستان در شرایط فعلی گفت: با وجود اینکه حضور نیروهای خارجی در افغانستان در طول تاریخ خسارات زیادی به این کشور وارد کرده و باعث عقب افتادگی این کشور در بسیاری از مسایل شده اما تجربه ثابت کرده که هیچ کدام از این تجاوزات به نفع قدرت ها نبوده و آنان با شکست و ناکامی این کشور را ترک کرده اند.

وی تصریح کرد: همانگونه که ابرقدرت وقت بریتانیا در سه جنگ در افغانستان شکست خورد و بعد شوروی بدون دستاورد از این کشور خارج شد امروز هم امریکایی ها بدون دستاورد در حال خارج کردن نیروهای خود از افغانستان هستند.

این کارشناس افغان عنوان کرد: خارجی ها و به ویژه امریکایی ها به بهانه برقراری دمکراسی، مبارزه با تروریسم و مواد مخدر و شعارهای فریبکارانه دیگر به افغانستان آمدند اما به هیچ کدام از این اهداف نرسیدند، تروریسم به حدی قدرت گرفته که ابرقدرت غرب با همان تروریست هایی که جنگید مذاکره می کند و بهانه ای ایجاد می کند که از باتلاق افغانسان خارج شود در حالیکه صدها میلیارد دلار را برای این حضور هزینه کرده است، همچنان کشت و تولید مواد مخدر افزایش یافته، تعداد زیادی از مردم معتاد شده اند و فساد اداری بیداد می کند چنانکه حتی انتخابات با چالش مواجه می شود.

وی اضافه کرد: بالاخره همانگونه که خروج شوروی از افغانستان باعث فروپاشی اش شد خروج امریکا هم ممکن است چنین چیزی را درپی داشته باشد چنانکه کارشناسان امریکایی از هم اکنون عنوان می کنند که بهترین راه برای نجات امریکا تجزیه آن به کشورهای مستقل است.

 

کلیدواژه