ثور 16, 1399 12:01 Asia/Kabul

از شواهد و اظهارات شخصیت های وابسته به هر دو تیم پیشتاز انتخاباتی در افغانستان پیداست که توافق آن ها روی مسایل کلی صورت گرفته اما صحبت ها روی جزئیات جریان دارد

کارشناس سیاسی افغان گفت: از شواهد و اظهارات شخصیت های وابسته به هر دو تیم پیشتاز انتخاباتی در افغانستان پیداست که توافق آن ها روی مسایل کلی صورت گرفته اما صحبت ها روی جزئیات جریان دارد.

لیاقت علی امینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: تا چند روز آینده احتمالاً طرفین روی تمام مسایل به تفاهم می رسند تا توافقنامه امضا و به سوی حکومت فراگیر گام گذاشته شود.   

وی افزود: با توجه به فشارهای داخلی و خارجی و فشار جنگ اشرف غنی و عبدالله عبدالله سران تیم های دولت ساز و ثبات و همگرایی به این نتیجه رسیده اند که وجود دو رئیس جمهور و دو حکومت در افغانستان راه به جایی نمی برد و هیچ کدام به تنهایی نمی توانند حکومت کنند و تنها راه باقی مانده توافق سیاسی است.

این کارشناس سیاسی با اشاره به وجود برخی اختلافات میان سران تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله گفت: در هر دو تیم دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. تعدادی از اعضای تیم ثبات و همگرایی بر این نظر هستند که باید نتایج انتخابات ریاست جمهوری باطل اعلام شود و این برای تیم دولت ساز قابل قبول نیست اما بیشتر اعضای تیم ثبات و همگرایی بر این نظر هستند که از طریق ابطال انتخابات نتیجه ای حاصل نمی شود و باید روی مسایل دیگری توافق کرد اما به نظر می رسد اختلافات درون تیمی آنان هم در حال حل شدن است.

به گفته امینی از سوی دیگر تعدادی از اعضای تیم دولت ساز هم اصلاً موافق توافق و تقسیم قدرت نیستند اما هر دو تیم باید شرایط شکننده حاضر، جریان جنگ و اعلام برخی کشورهای خارجی مبنی بر کاهش کمک هایشان را در نظر داشته باشند و به یک توافق سیاسی تن داده و با تقسیم قدرت، یک حکومت مقتدر ایجاد کنند.

وی در مورد گفت و گوهای بین افغانی یعنی گفت و گوها میان طالبان و طرف های افغان هم گفت: پس از امضای توافقنامه امریکا و طالبان قرار بود به زودی هیات مذاکره کننده حکومت و سایر طرف های افغان تعیین و این مذاکرات آغاز شود اما به دلیل اختلافات میان هر دو تیم و میان حکومت و بد عهدی طالبان نسبت به مواد توافقنامه و افزایش دادن خشونت ها مذاکرات بین افغانی آغاز نشد.

امینی اظهار کرد: به هر صورت هر دو تیم مطرح به توافق نزدیک شده اند و در صورت تشکیل یک حکومت واحد احتمال فراهم شدن زمینه مذاکرات بین افغانی هم وجود خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اما در شرایط کنونی، اختلافات موجود و گسترش جنگ در افغانستان از سوی طالبان بعید است که مذاکرات بین افغانی به این زودی ها آغاز شود.

 

کلیدواژه