درخواست «اشرف غنی» برای وادار کردن طالبان به آتش‌بس در افغانستان
(last modified 1399-02-17T13:37:16+00:00 )
ثور 17, 1399 18:07 Asia/Kabul
  • درخواست «اشرف غنی» برای وادار کردن طالبان به آتش‌بس در افغانستان
    درخواست «اشرف غنی» برای وادار کردن طالبان به آتش‌بس در افغانستان

رییس جمهوری افغانستان در نشست آنلاین با گروه تماس کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها، از این جنبش خواست تا طالبان را وادار به آتش‌بس کند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد ،«محمد اشرف غنی» در نشست آنلاین با گروه تماس کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها گفت ، گروه طالبان باید درخواست آتش‌بس انسان دوستانه دولت افغانستان را بپذیرد و از تمام کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها  خواست تا این گروه را وادار به آتش‌بس کنند.

رییس جمهوری افغانستان از تمام کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها خواست  از طالبان بخواهند که از خشونت  دست بکشند و بخاطر برقراری صلح و ثبات در افغانستان و منطقه به روند سیاسی روی بیاورند .

پیشتر، رییس جمهوری افغانستان از گروه  طالبان خواسته بود با آتش بس موافقت کنند، اما این گروه نپذیرفت . 

درخواست محمد اشرف غنی ازگروه تماس جنبش غیر متعهدها برای وادار کردن طالبان به پذیرش آتش بس در افغانستان،از ناکامی آمریکا برای کشاندن این گروه به مذاکرات بین الافغانی و توافق برای آتس بس دائم حکایت دارد.

آمریکا که پس از امضای توافقنامه صلح با طالبان در 10 حوت 1398 دردوحه پایتخت قطر،این توافق را دستاوردی برای خود در شکست کامل در جنگ افغانستان خواند، در ادامه برای ترغیب طالبان برای ورود به گفتگوهای بین الافغانی ناکام ماند و عملا کاخ سفید به بازیگری بی اثر درصحنه تحولات صلح در این کشور تبدیل شد.

آمریکا که با وعده خروج از افغانستان توانست طالبان را به امضای توافقنامه صلح متقاعد کند،در نزدیک به دو ماه گذشته اقدامی دراین مسیر برنداشته است و همین مسئله موجب شده تا این گروه،کاخ سفید را به نقض مکرر تعهدات خود و فریبکاری متهم کند.

به خصوص آنکه دولت آمریکا هنوز جدولی زمانی برای خروج کامل نظامیان خود از افغانستان بر اساس توافق دوحه ارائه نکرده است و این مسئله که واشنگتن به این تعهد خود عمل نکند ، باعث واکنش تند طالبان شده است.

 دولت آمریکا در توافق دوحه تعهدی هم به نیابت از دولت افغانستان والبته بدون هماهنگی با این کشور برای ازادی زندانیان طالبان پیش از برگزاری مذاکرات بین الافغانی داده بود که اجرای آن به شیوه مورد انتظار این گروه ، خلاف منافع و امنیت ملی افغانستان ارزیابی شد .

به همین دلیل، محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با اتخاذ رویکردی تدریجی برای آزادی زندانیان طالبان ،تلاش کرد تا از این طریق میزان پایبندی این گروه به تعهد کاهش خشونت ها در افغانستان را نیز ارزیابی کند که چنین رویکرد هوشمندانه ای مورد حمایت مردم و گروه های سیاسی این کشور نیز قرار گرفت.

با توجه به آنکه  وعده های آمریکا در توافق صلح با طالبان عملاچالش هایی جدی برای دولت افغانستان در روند گفتگوهای بین الافغانی ایجادکرده است،در حال حاضر مقامات کابل در صدد یافتن راههای جایگزین برای استفاده از ظرفیت های منطقه ای و بین المللی برای کمک به برقراری آتش بس در این کشور هستند.

بر مبنای چنین راهبردی ،محمد اشرف غنی درنشست آنلاین با گروه تماس کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها از آنان خواسته تا گروه طالبان به پذیرش درخواست آتش‌بس انسان دوستانه دولت افغانستان وادار کنند.

به نظر میرسد در حال حاضر تنها اقدامی که می تواند طالبان رابه ورود به روند مذاکرات بین الافغانی به چشم انداز توافق برای خاتمه جنگ و برقراری آتش بس دائمی ترغیب کند،نمایان شدن نشانه های جدی از برنامه آمریکا برای خروج کامل از افغانستان است و بازیگرانی همچون گروه تماس جنبش غیر متعهدها چندان نمی توانند نقشی اثر گذار به صحنه تحولات صلح در این کشور ایفا کنند.       

              

 

کلیدواژه