ثور 30, 1399 13:20 Asia/Kabul

برای باز شدن گره کور سیاسی افغانستان مردم و طرف های مختلف سیاسی باید صعه صدر داشته باشند و برخی شرایط خلاف میل خود را هم بپذیرند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: برای باز شدن گره کور سیاسی افغانستان مردم و طرف های مختلف سیاسی باید صعه صدر داشته باشند و برخی شرایط خلاف میل خود را هم بپذیرند.

اکبر جاهد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به توافقنامه سیاسی بین محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله که به عنوان رئیس شورای مصالحه تعیین شده و برخی افراد و شخصیت ها در درون تیم های مربوط به دو طرف با آن مخالفت نشان داده اند گفت: برای برون رفت از بن بست سیاسی کنونی همه طرف ها باید از خود انعزاف نشان دهند.

وی افزود: پس از آن که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار و نتایج آن اعلام شد و محمد اشرف غنی رهبر تیم دولت ساز را برنده اعلام کرد: تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله که از تیم های پیشتاز بود این نتایج را نپذیرفت و حتی دو مراسم تحلیف ریاست جمهوری برگزار شد و به نوعی یک بن بست سیاسی به وجود آمد، پس از آن تیم های فنی دو طرف، تعدادی از شخصیت ها و بزرگان افغانستان و برخی نهادهای داخلی و بین المللی دست به کار شدند تا تفاهمی را بین دو طرف ایجاد کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی مذاکرات بین دو تیم با میانجی گری افراد تاثیرگذار در افغانستان تا حدی پیش رفت تا اینکه دو طرف به یک حکومت مشارکتی تن دادند و خواسته های خود را هم در این زمینه مطرح کردند و در نهایت قرار شد عبدالله عبدالله در راس برنامه صلح افغانستان قرار بگیرد که رئیس جمهور غنی هم این موضوع را پذیرفت.

جاهد عنوان کرد: کسانی که در جنگ و مبارزه در یک کشور نقش داشته اند می توانند در صلح و خروج آن کشور از بحران هم نقش ایفا کنند بنابراین در صورتی که بر اساس توافق صورت گرفته داکتر عبدالله در راس شورای مصالحه قرار بگیرد می تواند بر صلح و گفت و گوهای بین افغانی تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به یکی از بندهای توافق میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی مبنی بر اعطای رتبه مارشالی به جنرال دوستم که در تیم آقای عبدالله قرار دارد، عنوان کرد: در توافقات معمولاً بده بستان هایی وجود دارد و اعطای این رتبه هم از جمله امتیازاتی است که آقای غنی به تیم آقای عبدالله می دهد.

جاهد با اشاره به برخی مخالفت ها در درون و بیرون تیم ثبات و همگرایی در خصوص اعطای رتبه مارشالی به آقای دوستم هم گفت: چندین دهه جنگ در افغانستان جریان داشته و جناح های مختلف هم باهم درگیر بوده اند و این جریان های مختلف موافقین و مخالفین خود را دارند و چنین اختلاف ها و واکنش هایی چندان دور از ذهن نیست اما برای باز کردن گره کور مشکل سیاسی افغانستان طرف های مختلف و مردم باید صعه صدر داشته باشند.

وی اضافه کرد: در صورتی که بن بست سیاسی موجود فرو بریزد و یک اجماع بزرگ ملی برای برنامه صلح شکل بگیرد چنین امتیاز دهی و امتیازگیری ها هم می تواند امری طبیعی تلقی شود. جنرال عبدالرشید دوستم رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان از شخصیت های تاثیرگذار در چهار دهه گذشته در این کشور بوده بنابراین در جنگ و صلح و معادلات سیاسی افغانستان نقش و تاثیر خود را دارد چنانکه گروه ها و احزاب دیگر نقش و تاثیر خود را داشته اند.

 

کلیدواژه