جوزا 18, 1399 12:11 Asia/Kabul

در هر عرصه ای که زنان افغانستان نقش و حضور مثبت و فعال داشته اند به توفیق آن عرصه کمک شایانی کرده اند

کارشناس و فعال فرهنگی-اجتماعی افغان تاکید کرد: در هر عرصه ای که زنان افغانستان نقش و حضور مثبت و فعال داشته اند به توفیق آن عرصه کمک شایانی کرده اند.

خانم فاطمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به استقبال تعدادی از سفارت‌خانه‌های کشورهای اروپایی، هیأت اتحادیه اروپا و همچنان سفارت‌خانه های استرالیا و کانادا از تشکیل شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و تاکید آنان بر مشارکت معنادار زنان در مذاکرات بین‌الافغانی صلح اظهار داشت: طرح بحث مسئله حضور زنان در روند صلح افغانستان منطقی است و زنان باید در این مسئله و موضوع امنیت نقش و حضور فعال داشته باشند.

وی افزود: از گذشته تاکنون هرجا که زنان افغانستان حضور داشته اند، نقش فعالی هم ایفا کرده اند و در صورتی که فرصت برایشان فراهم شود می توانند در کنار مردان برای بهبود وضعیت افغانستان نقش ایفا کنند. در صورتی که زنان در عرصه های مختلف تصمیم گیری حضور داشته باشند موفقیت بیشتر حاصل خواهد شد.

به گفته این فعال فرهنگی-اجتماعی افغان بسیاری از مشکلاتی که طی چندین دهه گذشته در افغانستان به وجود آمده از جنگ گرفته تا مهاجرت، مشکلات سیاسی، امنیتی و اقتصادی زنان را هم در بر گرفته و چه بسا بیشتر بار بر دوش زنان بوده است، بنابراین در تصمیم هایی که در رابطه با سرنوشت افغانستان گرفته می شود نیز حتماً باید زنان حضور داشته باشند.

فاطمی با اشاره به حضور جامعه جهانی در افغانستان از سال 2001 و شعارهایی که در رابطه با حقوق بشر، حقوق زنان، تامین امنیت، دمکراسی، مبارزه با مواد مخدر و امثال آن داده می شد، عنوان کرد: حضور جامعه جهانی در افغانستان به صورت کلی موفق نبوده و این شعارها عملی نشده زیرا کشورها و سازمان هایی که در افغانستان حضور پیدا کردند آشنایی لازم را با این کشور و شرایط آن نداشتند به همین دلیل در حال حاضر افغانستان در موارد مختلفی از جمله امنیت، سیاست و مواد مخدر مشکلات زیادی دارد ضمن اینکه چهار دهه جنگ و ناامنی مردم را به ستوه آورده است.

وی اضافه کرد: به هر صورت تلاش برای امنیت، صلح، پیشرفت و آبادانی کشور زن و مرد ندارد و همه باید در آن نقش داشته باشند، زنان با رعایت شئونات دینی و اسلامی می توانند در عرصه های مختلف علمی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه حضور پیدا کنند و مسئولیت های خود را انجام دهند.

 

کلیدواژه