جوزا 24, 1399 11:30 Asia/Kabul

محقق و پژوهشگر افغانستانی گفت: شاهد هستیم که در ترکیه، یونان و بسیاری از کشورهای جهان مهاجرین هنگام عبور غیر قانونی کشته می شوند، در دریا غرق می شوند مورد آزار و اذیت قرار می گیرند ولی این موضوعات رسانه ای نمی شود ولی حادثه اخیر در ایران را برخی منحرف کردند به سوی جریحه دار کردن احساسات مردم افغانستان و خواستند تا با فضا سازی در مورد این حادثه بر روابط محکم، دیرینه و دوستانه دو ملت ایران و افغانستان تاثیر بگذارند.

در پی جان باختن تعدادی از اتباع افغانستانی در هریرود و یزد، برخی رسانه‌های معاند با فضاسازی در مورد این 2 حادثه، در صدد تیره کردن روابط میان کشور ایران و افغانستان شدند.

در این راستا، یک نشست خبری، برای بررسی ابعاد مختلف این رویدادها در محل هتل آفتاب شهر مشهد، با حضور فعالان فرهنگی و برخی شخصیت‌های سیاسی افغانستان برگزار شد.

آیت الله سید محمود هاشمی ارزگانی، محقق علوم دینی و سیاسی و از شخصیت های افغانستانی، شرکت کننده در این نشست خبری، در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری، جزئیات بیشتری از این نشست خبری را تشریح کرد و گفت: با توجه به فضا سازی که پیرامون حوادث اخیر در رابطه با اتباع افغانستانی در ایران صورت گرفت لازم بود که این  حوادث مورد واکاوی و بررسی بیشتری قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در این نشست هم خود حادثه و هم علت حادثه مورد بررسی قرار گرفت و انتظارات جامعه مهاجر و جامعه رسانه ای ساکن در ایران و ملت افغانستان از دو دولت ایران و افغانستان مطرح شد.

این عالم دینی تصریح کرد: انتظاراتی که از افغانستان است این که باید بیشتر مراقب مرزهای خود با همسایگان باشد و بتواند فضای کار و امنیت بهتری فراهم کند تا  شاهد مهاجرت های غیر قانونی اتباع افغانستانی به ایران نباشیم و مردم ما هر روز شاهد وقایع تلخ نباشند.

هاشمی ارزگانی خاطر نشان ساخت: همین گونه از مسئولان جمهوری اسلامی ایران خواسته شد که همچون چهل سال با مهاجرین با عطوفت و مهربانی برخورد کنند، و البته این را نیز به خوبی می دانیم و آگاه هستیم که ایران از مرزهای خود در مقابل داعش و دشمنان داخلی و خارجی باید به خوبی مراقبت کند.

وی در ادامه به فضا سازی اخیری رسانه ای در باره مهاجرین افغانستانی که قصد ورود غیر قانونی به ایران را داشتند اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: شاهد هستیم که در ترکیه، یونان و بسیاری از کشورهای جهان مهاجرین هنگام عبور غیر قانونی کشته می شوند، در دریا غرق می شوند مورد آزار و اذیت قرار می گیرند ولی این موضوعات رسانه ای نمی شود ولی 2 حادثه اخیر در ایران را برخی منحرف کردند به سوی جریحه دار کردن احساسات مردم افغانستان و خواستند تا با فضا سازی در مورد این حادثه بر روابط محکم و دیرینه و دوستانه دو ملت  ایران و افغانستان تاثیر بگذارند.

این عالم افغانستانی در مورد اظهارات مقامات افغانستان در مورد این حوادث گفت: باید تفکیک کرد نظرات رسمی دولتمردان افغانستان را با نظرات غیر رسمی برخی از افراد را که شاید وابستگی هم به دولت داشته باشند و میان نظر رسمی دولت افغانستان و افراد حقیقی تفاوت قایل شد.

وی ادامه داد: در سخنان مقامات رسمی افغانستان من هیچ گونه اشکالی نمی بینم چرا که آن ها از میزبانی جمهوری اسلامی ایران تشکر و قدردانی کردند و قاچاقچیان انسان را مقصر این حوادث اعلام کردند و تاکید داشتند که این گونه حوادث باید از طریق مراجع دیپلماتیک بررسی شود و البته از ایران هم باید تشکر کرد که این بستر را فراهم می کند که چنین هیاتی به ایران بیاید در حالی که دولت های دیگر چنین بستری را برای افغانستان فراهم نمی کنند.

 

کلیدواژه