اگر تلاش و هدایت امام جعفر صادق علیه‌السلام در جامعه منحرف و گمراه آن روز نبود، چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند
(last modified 1399-03-28T10:17:42+00:00 )
جوزا 28, 1399 14:47 Asia/Kabul

جایگاه صادق آل محمد(علیه‌السلام) برای مبانی علوم قرآنی، سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) و به‌ویژه در فقه و حدیث در اوج قرار داشت و باردیگر دین مبین اسلام در جامعه گمراه آن روز احیا شد

آگاه امور دینی افغان گفت: جایگاه صادق آل محمد(علیه‌السلام) برای مبانی علوم قرآنی، سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) و به‌ویژه در فقه و حدیث در اوج قرار داشت و باردیگر دین مبین اسلام در جامعه گمراه آن روز احیا شد.

حجت‌الاسلام دکتر سیدعلی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو دری در سالروز شهادت حضرت جعفر بن محمد امام صادق(ع) درمورد جایگاه و تلاش آن‌حضرت در امور علمی گفت: امام جعفر صادق(ع) فقیه‌های بسیار بزرگی پرورش دادند که ابوحمزه ثمالی یکی از آنان بود که در بصره، کوفه و مناطق دیگر به نشر علوم و تربیت شاگردان می‌پرداخت.   

این محقق و پژوهش‌گر دینی ادامه داد: جابر بن عبدالله انصاری خدمت پیامبر رسید و درمورد فهم آیه قرآنی را که حفظ کرده بود از محضر رسول گرامی(ص) پرسید: خداوند متعال را به سبب شما شناختم و شما را به‌عنوان رسول خدا درک کردم اما در این آیه اولی‌لأمر چه کسانی هستند؟ پیامر گرامی در تفسیر این آیه دوازده تن از اوصیاء خودش را یکی پس از دیگری نام می‌برند و ششمین آن اولیا جعفر بن محمد صادق آل محمد را بیان می‌‌فرمایند.

هاشمی افزود: امام صادق(ع) در شرایط بسیار بحرانی زندگی می‌کرد که دست مردم از سنت پیامبر اکرم(ص) کوتاه شده و تحولات عجیبی رخ داده بود. بنی‌امیه سقوط کرده و بنی عباس حاکمیت جامعه مسلمان آن روز را که بیشتر از هشتاد کشور امروز می‌باشد برعهده داشت.

وی تصریح کرد: مسائل سیاسی  و اجتماعی آن روز به حدی پیچیده و پراکنده بود که بسیاری از مسائل واجبات و محرمات در جامعه شناخته نمی‌شد.

این استاد حوزه علمیه با تاکید براین‌که، اگر هدایت آن امام همام نبود معلوم نبود که جامعه اسلامی از حیث علمی و آشنایی با قرآن در کدام مسیر حرکت می‌کرد اظهار داشت: براساس منابع اهل سنت و تشیع شاگردان آن‌حضرت به بیش از پنجاه هزار نفر می‌رسید.

هاشمی افزود: امام جعفر صادق(ع) به‌عنوان استاد امامان مذاهب اسلامی جایگاه بسیار ویژه، مهم و قابل احترام در میان امت اسلامی دارد.